بهترین ها

انواع فیلتر لنز دوربین سونی + لیست کامل لنزهای سونی

عکاسی حرفه ای است که در آن استفاده از تجهیزات جانبی می تواند به شدت بر کیفیت خروجی کار تأثیر بگذارد. از جمله پرکاربردترین و مهم ترین تجهیزات مورد استفاده در هنگام عکاسی می توان به فیلتر لنز دوربین سونی و هود لنز اشاره کرد. بسیاری از مردم فکر می کنند که نیازی به استفاده از فیلتر لنز نیست زیرا نرم افزارهای ویرایش و ویرایش تصویر مختلفی در دسترس هستند. این یک باور اشتباه است; زیرا فیلترهای لنز شرایط نوری نامطلوب را کنترل می کنند و با کنترل و بازتاب نور، کیفیت تصویر را افزایش می دهند. بسیاری از تغییرات ایجاد شده با فیلترهای لنز و هود لنز را نمی توان با استفاده از نرم افزار ویرایش عکس در عکس ها اعمال کرد.

برندهای مختلفی در زمینه تولید انواع فیلتر لنز فعالیت می کنند که از جمله این برندها می توان به برند سونی اشاره کرد. آنچه مهم است این است که فیلتر لنز با توجه به لنز نصب شده روی دوربین انتخاب شود. بنابراین سازندگان این تجهیزات را در اندازه ها و مدل های مختلف عرضه می کنند. در این مقاله قصد داریم به معرفی انواع فیلتر و درپوش لنز مناسب برای دوربین های سونی بپردازیم. البته قبل از آن لازم است در کنار انواع مختلف فیلتر لنز با برخی از مزایای استفاده از فیلتر و هود لنز آشنا شوید. برای آشنایی با فیلتر لنز دوربین سونی با ما همراه باشید.

انواع فیلتر لنز دوربین سونی و کاربرد آنها

همانطور که قبلا ذکر شد، فیلترهای لنز دوربین می توانند با کنترل شرایط نوری، جلوه های عکس متفاوتی را در تصاویر ضبط شده ایجاد کنند. فیلترهای لنز شامل نمونه های مختلفی هستند که می توان به موارد زیر اشاره کرد.

فیلترهای UV

فیلترهای UV که به عنوان فیلترهای محافظ UV نیز شناخته می شوند، برای استفاده در فضای باز طراحی شده اند. این فیلترها برای عکاسی در محیط های مرطوب و گرد و غبار نیز گزینه مناسبی هستند. هنگام عکاسی با فیلتر UV، تن های آبی بیش از حد کنترل می شوند. لازم به ذکر است که استفاده از فیلتر UV از لنز در برابر اشعه ماوراء بنفش خورشید محافظت می کند.

فیلتر ND

فیلترهای ND بر میزان نور وارد شده به لنز تأثیر می گذارند. در واقع این فیلترها میزان نور ورودی به لنز را کاهش می دهند و در نتیجه به کاربر کمک می کنند تا با سرعت شاتر کمتری عکس بگیرد. نکته مهم این است که این فیلترها روی رنگ تصاویر تاثیری ندارند.

فیلتر پلاریزه

فیلترهای پلاریزه عمیق می شوند. در واقع این فیلترها باعث افزایش شدت رنگ و کاهش انعکاس تصویر می شوند. این فیلترها عمدتاً در عکاسی از منظره استفاده می شوند و با از بین بردن تابش خیره کننده، آسمان را تاریک می کنند و رنگ ها را برجسته می کنند.

فیلتر GND

فیلترهای GND که به عنوان فیلترهای ND مترقی نیز شناخته می شوند، نوردهی را بین آسمان آفتابی و بحث جلوی دوربین متعادل می کنند. این فیلترها شامل الگوهای مختلفی هستند که می توانند تصاویری با کنتراست های مختلف و نوردهی متفاوت ایجاد کنند.

فیلترهای تصحیح رنگ

فیلترهای تصحیح رنگ در واقع برای تصحیح نور استفاده می شوند. این فیلترها به گرم یا سرد شدن رنگ تصاویر کمک می کنند.

فیلتر جلوه های ویژه

فیلتر جلوه های ویژه برای بهبود کیفیت تصاویر استفاده می شود. این فیلترها عمدتاً هنگام عکاسی از منابع نور مانند چراغ های خیابانی استفاده می شوند و می توانند به کاربر در ایجاد افکت های نوری مختلف مانند بوکه کمک کنند.

فیلتر را ببندید

فیلترهای نمای نزدیک به عنوان فیلترهای ماکرو نیز شناخته می شوند. فیلترهای کلوزآپ هنگام عکاسی از اجسام کوچک استفاده می شوند و به عکاس کمک می کنند تا روی سوژه بیشتر تمرکز کند.

همانطور که قبلا ذکر شد، هود لنز نیز یکی از پرکاربردترین تجهیزات عکاسی است. از جمله کاربردهای هود لنز می توان به موارد زیر اشاره کرد.

  • مسدود کردن یا کاهش انعکاس نور در لنز با جلوگیری از ورود نور ناخواسته
  • کنتراست تصویر را با جلوگیری از ورود نور سرگردان به لنز افزایش دهید
  • از لنز دوربین خود در برابر آسیب های ناشی از اثر انگشت، خط و خش، برف، باران، گرد و غبار و غیره محافظت کنید.

انواع فیلتر لنز دوربین سونی

همانطور که می دانید فیلتر لنز دوربین و هود لنز مستقیما روی لنز دوربین قرار می گیرد. پس واضح است که اندازه و مدل این فیلتر باید برای لنز دوربین شما مناسب باشد. دوربین های سونی مدل های مختلفی دارند که هر کدام به لنز متفاوتی مجهز هستند. تنوع زیاد لنزهای دوربین سونی باعث می شود تولیدکنندگان مجبور به تولید فیلترها و هودهای لنز در اندازه ها و مدل های مختلف شوند. اگر بخواهیم لنزهای دوربین سونی را به طور کلی دسته بندی کنیم، به دو سری لنز E-mount و لنز A-mount می رسیم که هر کدام شامل مدل های مختلفی هستند. در زیر این لنزها و اندازه فیلتر و پوشش قابل استفاده برای آنها را بررسی خواهیم کرد.

لنزهای سری E Mount فیلتر لنز دوربین سونی

لنزهای E-mount سونی لنزهایی هستند که برای دوربین های بدون آینه سونی طراحی شده اند. این لنزها را می توان برای دوربین های برش با سنسور APS-C استفاده کرد. اگرچه لنزهای E را می توان در دوربین های سونی فول فریم استفاده کرد، اما نمی توانند تمام سطح سنسور دوربین را بپوشانند و باعث می شود فقط از قسمت مرکزی سنسور دوربین تصاویر را دریافت کنند. لنزهای سری E-mount سونی شامل لنزهای پرایم و لنزهای زوم هستند که هر کدام به مدل های مختلفی تقسیم می شوند. اندازه فیلتر قابل استفاده برای هر یک از این لنزها و هود قابل استفاده برای آنها در جدول زیر نشان داده شده است.

فیلتر لنز دوربین سونی

لنزهای سری مانت فیلتر لنز دوربین سونی

لنزهای موجود در سری A-mount سونی شامل لنزهایی هستند که برای دوربین های دیجیتال تک لنز رفلکس (SLR) سونی ساخته شده اند و می توانند در دوربین های فول فریم و دوربین های DSLR APS-C استفاده شوند. این سری از لنزها نیز مدل های مختلفی را شامل می شود که برای هر کدام یک فیلتر مجزا دارد. انواع فیلترهای قابل استفاده برای هر یک از این لنزها و همچنین اندازه آنها در جداول زیر آمده است. علاوه بر این هود قابل استفاده برای هر لنز نیز در جداول دیده می شود.

فیلتر لنز دوربین سونی

درباره فیلتر لنز دوربین سونی چه می دانید؟

فیلتر و هود لنز تجهیزات عکاسی هستند که نقش مهمی در بهبود کیفیت تصاویر دارند. استفاده از فیلترهای لنز کیفیت عکسبرداری بهتری را فراهم می کند و لنز دوربین را در برابر شرایط مختلف محافظت می کند. استفاده از هود لنز نیز می تواند با کنترل نور ورودی به افزایش کیفیت و کنتراست تصویر کمک کند. برندهای زیادی در زمینه تولید فیلتر و هود لنز فعالیت دارند که یکی از آنها سونی است. لازم به ذکر است که برای لنزهای مختلف باید از فیلتر و هود مناسب استفاده شود که به طور کامل روی لنز قرار می گیرد. از آنجایی که لنزهای سونی در دو سری اصلی E-mount و A-mount عرضه می شوند و مدل های مختلفی را شامل می شوند، فیلترهای متعددی با اندازه های مختلف برای هر لنز موجود است.

چقدر با فیلترهای لنز دوربین سونی آشنایی دارید؟ آیا تا به حال تجربه بدی در عکاسی با فیلتر لنز داشته اید؟ برای خرید نظرات چه فیلترهایی برای عکاسی حرفه ای لازم است؟ در مورد استفاده از هود و فیلتر لنز دوربین خود از تجربیات و نظرات خود برای ما بنویسید و اگر این مقاله را دوست داشتید برای دوستان خود ارسال کنید.

خواندن این مقاله را به شما پیشنهاد می کنیم

دسته بندی ها:

  • تجهیزات عکاسی حرفه ای
  • راهنمای خرید

برچسب ها:

تاپ تن

نوشته های مشابه

‫19 دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا