بهترین ها

انواع فیلتر لنز دوربین نیکون + لیست کامل لنزهای نیکون

اگر بخواهیم تجهیزات و لوازم عکاسی را بر اساس ضرورت و اهمیت طبقه بندی کنیم، بدون شک فیلترهای لنز و هود لنز جزو اولین انتخاب ها خواهند بود. فیلتر لنز وسیله ای است که می تواند تاثیر بسزایی در تصحیح رنگ های تصاویر ثبت شده داشته باشد و به کاهش و افزایش نور کمک کند. هود لنز نیز ابزاری است که با قرار گرفتن در جلوی لنز می تواند نقش مهمی در بهبود کیفیت تصاویر داشته باشد. بسیاری از مردم فکر می کنند که نیازی به استفاده از فیلتر و هود لنز نیست زیرا نرم افزارهای مختلف ویرایش عکس وجود دارد. این در حالی است که در بسیاری از موارد با نرم افزارهای ویرایشگر نمی توان تصحیح نور و رنگ را به صورت بهینه انجام داد و بهتر است تصاویر با تصحیح رنگ و نور ضبط شود. در این مقاله با انواع فیلتر لنز و هود دوربین نیکون آشنا می شویم. البته قبل از آن لازم است در مورد کاربردهای فیلتر و هود لنز بیشتر بدانید. با ما همراه باشید تا با انواع فیلتر لنز دوربین نیکون آشنا شوید.

فیلترهای لنز دوربین نیکون را اعمال کنید

استفاده از فیلترهای لنز دوربین در عکاسی به بهبود کیفیت عکس ها کمک می کند. از جمله کاربردهای این فیلترها می توان به موارد زیر اشاره کرد.

افزایش و اصلاح رنگ

با استفاده از فیلترهای عکاسی می توانید رنگ ها را در سوژه و منظره تغییر، افزایش یا کاهش دهید. با برخی از لنزها امکان تصحیح دمای رنگ سوژه نیز وجود دارد. همچنین با استفاده از این لنزها می توان کنتراست رنگ را افزایش داد.

محافظت از لنز

استفاده از فیلترهای لنز روی لنز دوربین شما از لنز در برابر آسیب های ناشی از گرد و غبار، ترک، خراش و غیره محافظت می کند.

بهبود کیفیت تصویر

با استفاده از فیلترهای لنز، علاوه بر کاهش و افزایش کنتراست رنگ در یک تصویر، می توان رنگ های واضح تری ایجاد کرد و بازتاب های خیره کننده ای را که عمدتاً هنگام عکاسی از سطوح بسیار صیقلی رخ می دهد، کاهش داد. همچنین امکان افزودن افکت به عکس ها با استفاده از فیلترها وجود دارد.

تصحیح نوردهی

عکاسان با مشکل کنترل نور در هنگام عکاسی به خصوص عکاسی در فضای باز مواجه هستند که با استفاده از فیلترهای لنز تا حد زیادی می توان آن را کنترل کرد. با استفاده از فیلتر لنز می توانید میزان نور ورودی به لنز را کنترل کرده و از ورود نور اضافی به آن جلوگیری کنید.

قبل از بررسی مدل های لنز دوربین نیکون و فیلترهای مناسب آن ها، بد نیست بدانید که در مجله انواع فیلتر لنز دوربین کانن برای لنزهای کانن مقاله ای مشابه این مقاله نوشته ایم که در صورت تمایل آن را مطالعه کنید. لنز از برند کانن است.

کاربردهای هود لنز دوربین

کاربرد اصلی هود منظره یاب هنگام عکاسی در فضای باز است که به دلیل وجود منابع نور قوی نمی توان این کار را با نوردهی با کیفیت بالا انجام داد. از جمله کاربردهای هود لنز می توان به موارد زیر اشاره کرد.

  • از ورود نور ناخواسته و انعکاس نور به داخل لنز جلوگیری کنید
  • کنتراست تصویر را افزایش دهید
  • محافظت از لنز در برابر آسیب های احتمالی مانند اثر انگشت، خط و خش، برف، باران و غیره روی لنز

انواع فیلتر لنز دوربین نیکون

برند نیکون مدل های مختلفی از دوربین ها را روانه بازار کرده است که از هر کدام می توان برای نوع خاصی از عکاسی استفاده کرد. بدیهی است که تفاوت در مدل های دوربین به معنای تفاوت در لنزهایی است که می توان برای آنها استفاده کرد. از طرفی فیلترهای لنز باید با توجه به لنز دوربین انتخاب شوند. این موضوع باعث شده تا برند نیکون مدل های مختلفی از فیلتر لنز مناسب با انواع لنزهای دوربین تولیدی خود را به بازار عرضه کند. در زیر به بررسی انواع لنز دوربین نیکون می پردازیم و به بررسی سایز فیلتر و پوشش مناسب این لنزها می پردازیم.

لنزهای سری Z

لنزهای سری Z نیکون برای دوربین های بدون آینه فول فریم این برند طراحی شده اند. این لنزها دارای بالاترین استانداردهای کیفی بوده و پوشش نانو کریستال نیز مورد توجه قرار گرفته است. این ویژگی باعث می شود این لنزها در برابر گرد و غبار و رطوبت مقاوم بوده و عملکرد آنها کاملا بی صدا باشد. از دیگر ویژگی های لنزهای سری Z می توان به کاهش تنفس فوکوس و کاهش نویز AF اشاره کرد. لنزهای نیکون Z دارای انواع اولیه و انواع زوم هستند که هر کدام به مدل های مختلفی تقسیم می شوند. برای هر یک از این مدل لنزها فیلترها و هودهای مختلفی با سایزهای مناسب طراحی شده است که در جدول زیر سایز فیلترها و هودهای قابل استفاده برای هر مدل لنز نیکون Z را نشان می دهیم.

فیلتر لنز دوربین نیکون

لنزهای سری DX فیلتر لنز دوربین نیکون

لنزهای DX لنزهای F-Mount هستند که برای دوربین های DX DSLR تولید می شوند. لنزهای DX همچنین شامل انواع لنزهای پرایم و لنزهای زوم هستند که هر کدام شامل مدل های مختلفی از لنزها برای استفاده در دوربین های مختلف نیکون می باشد. برای بسیاری از این لنزها امکان استفاده از فیلتر لنز و هود لنز وجود دارد و اندازه این فیلترها باید با توجه به اندازه لنز انتخاب شود. در جدول زیر، اندازه فیلتر قابل استفاده برای هر لنز Nikon DX نشان داده شده است.

فیلتر لنز دوربین نیکون

لنزهای DSLR/SLR سری FX

لنزهای DSLR و SLR سری FX برای دوربین های DSLR و SLR فول فریم و همچنین دوربین های فیلمبرداری طراحی شده اند. اینها لنزهای F هستند و مسلماً همه کاره ترین لنزهای این برند هستند. لنزهای FX شامل انواع پرایم و زوم هستند که هر کدام شامل چندین مدل هستند. بدیهی است برای هر یک از این لنزها باید از فیلتر لنز مناسب استفاده شود. این یک فیلتر لنز تقریباً برای همه این لنزها است. با این حال، برخی از این لنزها ممکن است از هود لنز پشتیبانی نکنند. در جدول زیر اندازه فیلتر لنز قابل استفاده برای هر لنز و نوع هود آن مشخص شده است.

فیلتر لنز دوربین نیکون

پیشنهاد ما این است که هرگز از خرید فیلتر UV غافل نشوید. زیرا در نگاه اول، محافظ لنز دوربین شماست. برای یافتن دلایل کافی برای راه اندازی این فیلتر، حتما مقاله فیلتر UV چیست را مطالعه کنید؟ آیا واقعا به آن نیاز دارید؟ را بخوانید

خرید فیلتر لنز دوربین نیکون

دوربین های نیکون از جمله محبوب ترین دوربین هایی هستند که مدل های مختلفی دارند. بدیهی است که بسته به مدل دوربین و نوع استفاده از آن، لنزهای مختلفی نیز در نظر گرفته می شود. از تجهیزات عکاسی می توان به فیلترهای لنز و هود لنز اشاره کرد که باید با توجه به نوع لنز دوربین انتخاب شوند. استفاده از فیلترهای لنز به عکاسان در بهبود رنگ، تصحیح رنگ، بهبود کیفیت تصویر، تصحیح نوردهی کمک می کند و تا حد زیادی می تواند از آسیب دیدن لنز جلوگیری کند. استفاده از هود لنز همچنین می تواند از نفوذ و بازتاب نور ناخواسته جلوگیری کرده و به افزایش کنتراست تصاویر کمک کند. این ویژگی ها بسیاری از عکاسان را به خرید چندین فیلتر و هود لنز سوق می دهد. همانطور که قبلا گفته شد، نوع فیلتر و هود لنز باید با توجه به لنز دوربین انتخاب شود و برای لنزهای سری Z نیکون، سری DX و سری FX مناسب است.

چقدر به عکاسی با فیلتر و هود لنز علاقه دارید؟ آیا تا به حال تجربه بدی در عکاسی با فیلتر لنز داشته اید؟ برای خرید نظرات چه فیلترهایی برای عکاسی حرفه ای لازم است؟ در مورد استفاده از هود و فیلتر لنز دوربین خود از تجربیات و نظرات خود برای ما بنویسید و اگر این مقاله را دوست داشتید برای دوستان خود ارسال کنید.

خواندن این مقاله را به شما پیشنهاد می کنیم

دسته بندی ها:

  • تجهیزات عکاسی حرفه ای
  • راهنمای خرید

برچسب ها:

تاپ تن

نوشته های مشابه

‫19 دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا