بهترین ها

جشنواره عکس 5 از ابتدا تا امروز

یکی از رویدادهای مهم ایرانی و البته بین المللی که هر ساله در زمینه عکاسی و ویدئو آرت برگزار می شود، جشنواره بین المللی عکس پنج است. هدف از برگزاری این جشنواره ایجاد پل ارتباطی در حوزه فرهنگ و هنر بین ایران و سایر کشورهای جهان و بازکردن راهی برای تبادل فرهنگ و اندیشه با کشورهای دیگر است. امسال این جشنواره با همکاری شرکت دیدینگر، موزه هنرهای معاصر، فوجی فیلم و … برگزار می شود. برای شروع، علاقه مندان می توانند با دیدی بازتر به دعوت نامه عکس 5 برای شرکت در این جشنواره نگاهی بیندازند.

در این متن نگاهی گذرا به تاریخچه پنجمین جشنواره Photo Awards از ابتدا تا به امروز خواهیم داشت. با ما بمان.

جشنواره عکس 5 از ابتدا تا امروز

جشنواره عکس پنج یا به اختصار «جشنواره عکس 5» یکی از مهم ترین جشنواره های عکاسی ایران است که در سال 1370 هجری شمسی (1370 خورشیدی) آغاز به کار کرد. به گفته برگزیدگان این جشنواره به عنوان یکی از مهمترین رویدادهای فرهنگی و هنری ایران شناخته می شود. زمان برگزاری این جشنواره بین المللی عکاسی مصادف با زادروز عباس کیارستمی کارگردان و عکاس مشهور ایرانی در اول جولای (۲۲ ژوئن) بود.

جشنواره عکس 5

پنج موضوع جشنواره عکس

از سال 1370 این جشنواره بیش از بیست بار برگزار شده است. هر دوره از این جشنواره دارای موضوع خاصی بود که بر اساس آن شرکت کنندگان باید عکس های خود را ارسال می کردند. موضوعات مختلف بررسی شده در پنجمین جشنواره عکس عبارتند از: شادی، ایران، آینده، شهر، خانه، آب، زمین و مکث.

در دوره های مختلف جشنواره عکس 5 مضامین مختلفی انتخاب شده و موضوعات قبلی به ندرت تکرار می شود. این امر برای جذب عکاسان با سلایق مختلف و ایجاد فرصت خلاقیت و نوآوری در نمایش تصاویر است.

به عنوان مثال در سال های اخیر برای این جشنواره موضوعاتی مانند رنگ، زیبایی، پویایی، حرکت و سفر انتخاب شده است. اما در دوره‌های قبل موضوعاتی چون شادی، ایران و شهر مورد بررسی قرار گرفت. با این حال، همیشه تلاش شده است تا اطمینان حاصل شود که مضامین هر دوره از جشنواره برای جامعه گسترده ای از عکاسان جذاب باشد و به آنها امکان ارائه دیدگاه ها و دیدگاه های مختلف در مورد موضوعات مختلف را بدهد.

برندگان جشنواره عکس 5

پنجمین جشنواره عکس به عنوان یکی از مهم ترین رویدادهای عکاسی در ایران، بسیاری از عکاسان مشهور و موفق ایرانی را به عنوان برنده معرفی می کند. از برگزیدگان این جشنواره نام هایی چون عباس کیارستمی، ناصر پورصمی، علی ستوده و محمدرضا دلیران به چشم می خورد.

این جشنواره در سال های اخیر به دلیل شیوع بیماری کووید، برخی از دوره های خود را به صورت آنلاین نیز برگزار کرده است. با این حال جشنواره عکس پنج همچنان یکی از مهم ترین جشنواره های عکاسی منطقه به شمار می رود و همچنان جایگاه ویژه ای در صنعت عکاسی ایران دارد.

جشنواره عکس 5

درخت عباس کیارستمی

عباس کیارستمی، یکی از برگزیدگان اولین جشنواره عکس بنگ و یکی از بزرگ ترین عکاسان ایرانی، نمونه های برجسته بسیاری از عکاسی را در دوران فعالیت خود به ثبت رساند. از جمله این آثار، تصویری از درخت 500 ساله روستایی است که در کتاب قطعه زمین، یک دنیا منتشر کرده است.

این عکس درختی بلند و شاخه دار را نشان می دهد که در روستایی کوهستانی در استان زنجان قرار دارد. این درخت که به نظر می رسد بیش از 500 سال قدمت داشته باشد در لبه کوهی قرار دارد. درخت با شاخه های ضخیم و بلند فضای بسیار دلپذیری ایجاد می کند و حس استواری و ثبات را نشان می دهد. این تصویر نمادی از زیبایی و عظمت طبیعت، پایداری و دوام، پایداری و بقای زندگی را به تصویر می کشد.

این تصویر همچنین نشان دهنده استعداد هنری و حساسیت عباس کیارستمی به جزئیات زیبای طبیعت است. او با استفاده از نور مناسب و زوایای دقیق، توانست جزئیات درخت را با بیانی خیره کننده به تصویر بکشد و به نمایش بگذارد. این تصویر نمونه ای از هنر عباس کیارستمی در زمینه عکاسی منظره است و نشان می دهد که او چگونه با استفاده از دوربین خود توانسته جزئیات زیبای طبیعت را به شکلی خلاقانه و هنرمندانه به تصویر بکشد.

همانطور که گفته شد برای شرکت در این جشنواره رایگان و بین المللی می توانید وارد صفحه ثبت نام جایزه 5 عکس شوید و یا از طریق لینک ثبت نام کنید. اگر در مورد ثبت نام، جوایز، زمان بندی، موضوعات و … سوالی دارید حتما از ما بپرسید و دوستان خود را برای شرکت در این مسابقه دعوت کنید.

خواندن این مقاله را به شما پیشنهاد می کنیم

تاپ تن

نوشته های مشابه

‫19 دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا