بهترین ها

جشنواره عکس 5 | 5 جایزه عکس

جشنواره عکس 5 مسابقه ای ایرانی اما بین المللی! یکی از معروف ترین رشته های هنری که در سال های اخیر مورد توجه علاقه مندان بسیاری قرار گرفته است، هنر عکاسی است. هنر عکاسی نیز مانند سایر هنرها رده سنی خاصی ندارد و تمامی علاقه مندان می توانند با هر میزان تجهیزات وارد این عرصه شده و پیشرفت کنند. واضح است که هر چه فرد تجربه و تخصص بیشتری در این هنر داشته باشد و کیفیت خروجی کارش بالاتر باشد، می تواند مخاطبان بیشتری را به سمت هنر و حرفه خود جذب کند. اهمیت و پیشرفت هنر عکاسی به حدی رسیده است که هر ساله نمایشگاه های بزرگ عکاسی برپا می شود و مسابقات و جشنواره های مختلفی در این زمینه برگزار می شود.

جوایز بین المللی عکاسی، جوایز جهانی عکاسی سونی، مسابقه عکس سفر نشنال جئوگرافیک، جایزه پولیتزر عکاسی و… از جمله جشنواره های معتبر عکاسی هستند که در جهان برگزار می شوند. در میان تمامی جشنواره ها و مسابقات برجسته عکاسی، عکس 5 یکی از معتبرترین جشنواره های با ریشه ایرانی است. در این مقاله قصد داریم اطلاعاتی در مورد جشنواره بین المللی عکاسی ایران در اختیار شما قرار دهیم. بنابراین، اگر به فکر شرکت در یک جشنواره معتبر و رقابت با عکاسان حرفه ای هستید، حتما این مقاله را در مورد آن بخوانید. جشنواره عکس بنگ را بخوانید

تاریخچه جشنواره عکس 5

یکی از رویدادهای مهم بین المللی که در حوزه عکاسی و ویدئو آرت برگزار می شود جشنواره بین المللی عکس 5 می باشد که هدف از برگزاری این جشنواره ایجاد پل ارتباطی در حوزه فرهنگ و هنر بین ایران و سایر کشورهای جهان است. و راهی برای تبادل فرهنگ و اندیشه با کشورهای دیگر باز شود.

تاریخ برگزاری این جشنواره بین المللی عکاسی مصادف با روز تولد عباس کیارستمی کارگردان و عکاس مشهور ایرانی در اول جولای (۲۲ خرداد) است و هنر عکاسی او با ثبت درختی در روستایی نزدیک دماوند به نمایش گذاشته می شود. در واقع در روستای آرو در حومه دماوند درختی 500 ساله وجود داشت و عباس کیارستمی کارگردان و عکاس ایرانی در فصول مختلف از این درخت به عنوان سوژه عکاسی خود استفاده می کرد. عکس‌های کارگردان معروف از این تک درخت در موزه هنرهای معاصر نیویورک و همچنین در گالری‌های عکاسی مشهور جهان مانند گالری ژرژ پمپیدو در پاریس به نمایش گذاشته شده است. این درخت 500 ساله نماد و یادآور شخصیت و هنر عباس کیارستمی است و برگزاری پنجمین جشنواره عکس تجلیل از این نماد بزرگوار و عکاس برجسته اوست.

چرا به این جشنواره می گویند عکس پنجم؟

نام جشنواره تصویر ۵ برگرفته از فیلم ۵، یکی از آثار عباس کیارستمی است. فیلم 5 با نام کامل «5 لانگ شات تقدیم به ایسو» محصول سال 2003 است و از نظر کادربندی و ریتم فیلم شباهت زیادی به فیلم های کارگردان ژاپنی ایسو دارد. فیلم 5 در واقع شامل 5 صحنه است که هر صحنه حدود 16 دقیقه طول می کشد. فیلم 5 در سواحل شهر جسین در استان آستوریاس اسپانیا فیلمبرداری شده است.

اگر بخواهیم شرح مختصری از حال و هوای این فیلم داشته باشیم بد نیست دو پلان اول آن را بررسی کنیم. سکانس 16 دقیقه ای اول این فیلم یک سکانس بسیار ساده و بدون برش از تکه چوبی است که در ساحل افتاده و امواج دریا سعی می کنند این تکه چوب را به سمت خود بکشند. نمودار دوم تصویری از نرده های آبی است که در مقابل امواج قرار گرفته اند که نمادی از کنترل انسان بر طبیعت است. عباس کیارستمی همواره نگاه متفاوتی به جهان پیرامون خود داشته است و معتقد بود به جای به تصویر کشیدن کلیشه های زندگی در چارچوب فیلم، می توان نگاهی ساده به طبیعت انداخت و معنا و درک فیلم را به مخاطب واگذار کرد. . .

جشنواره عکس 5

پنجمین جشنواره عکس شامل چه نوع عکس هایی است؟

اگر توضیحات فیلم 5 ذکر شده در بالا را مطالعه کرده باشید، می توانید به این نتیجه برسید که تصاویر پذیرفته شده در جشنواره عکس 5 با تصاویر کلیشه ای عکاسی هنری که اولویت اصلی در آنها موضوع و ترکیب بندی است، متفاوت است. در این دوره از جشنواره عکس بنگ تمرکز داوران روی تصاویر بوده است، ترکیب بندی ها اهمیت خود را از دست داده اند و مفهوم، خلاقیت و ترکیب بندی تصویر نقش اصلی را در تصاویر ایفا می کند.

جایزه پنجمین جشنواره بین‌المللی عکس شامل آن دسته از تصاویر می‌شود که عکاس با دستکاری دیافراگم و شاتر، تغییر زاویه دید، تغییر نوردهی و … سعی می‌کند تصاویر ثبت‌شده را تا حد امکان به انتزاع نزدیک کند. همانطور که اشاره کردیم این جشنواره علاوه بر عکس شامل هنر فتومونتاژ نیز می شود.

جایزه پنج جشنواره عکس

همانطور که قبلاً اشاره شد، جشنواره عکس 5 یادگاری از شخصیت و هنر عباس کیارستمی است. بر این اساس، جایزه اصلی این جشنواره عکاسی تندیس عباس کیارستمی در دست داشتن دوربین طلایی بود. این جایزه در دوره چهارم به نفر اول اهدا می شود جشنواره عکس بنگ که در 22 ژوئن مصادف با زادروز عباس کیارستمی برگزار می شود.

عکاسان بسیاری از کشورهای مختلف جهان از جمله ایتالیا، ژاپن، فرانسه، ترکیه و … آثار خود را برای شرکت در این جشنواره ارسال کردند. بر همین اساس تلاش شده تا جایزه مقام اول به نماد ایران تبدیل شود. سازمان ها، نمایشگاه ها و شرکت های زیادی هر ساله در برگزاری این جشنواره بین المللی همکاری می کنند. از این رو علاوه بر جایزه اصلی جشنواره، نماد دوربین طلایی، جوایز دیگری نیز به نفر اول این سازمان ها و شرکت ها تعلق می گیرد. از جوایز چهارمین دوره جشنواره عکس 5 که 3 خردادماه برگزار می شود می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • جایزه مقام اول عکاسی شامل تندیس دوربین طلایی در دست عباس کیارستمی، لوح تقدیر بین المللی، چاپگر فوری فوجی اینستاکس و مجموعه کاغذ عکس است.
  • برای نفر اول ویدئوآرت علاوه بر جایزه اصلی مجسمه دوربین طلایی، لوح سپاس بین المللی، چاپگر فوری فوجی اینستاکس و کاغذ عکس در نظر گرفته شد.
  • جایزه ویژه عباس کیارستمی معروف به جایزه نگاه نو، همان جایزه مقام اول عکاسی و ویدئوآرت است و شامل نماد دوربین طلایی، لوح سپاس بین‌المللی، چاپگر فوری فوجی اینستاکس و همچنین یک بسته است. کاغذ عکس

علاوه بر این جوایز، شرکت ها و سازمان هایی که در این جشنواره همکاری کردند، به برگزیدگان برتر نیز جوایزی را در نظر گرفتند.

  • جایزه ویژه گالری گلستان به برنده اول، یک تابلوی نقاشی بین المللی علاوه بر جایزه نقدی است.
  • همچنین مجموعه فنی به نفر اول جایزه نقدی، دوره رایگان مجتمع فنی و گواهینامه بین المللی ارائه کرد.

جشنواره عکس 5

شرکت دین نگر با چهارمین دوره جشنواره تصویر 5 همکاری می کند

گروه دین گانار یکی از معتبرترین مجموعه هایی است که در زمینه تامین انواع دوربین عکاسی و فیلمبرداری و همچنین تجهیزات عکاسی فعالیت دارد. این گروه از سال ۱۳۹۸ فعالیت خود را آغاز کرد و به تدریج علاوه بر فروش دوربین عکاسی و فیلمبرداری، وارد عرصه فروش تجهیزات و لوازم عکاسی، تجهیزات نورپردازی و تجهیزات آتلیه نیز شد.

گروه دین گران در زمینه آموزش تخصصی عکاسی و فیلمبرداری برای علاقه مندان به صورت حضوری و آنلاین فعال بوده و دارای کارگاه کاملا تخصصی می باشد. برای چهارمین دوره جشنواره معتبر عکس پنج، گروه دین‌نگار قصد دارد با سایر برگزارکنندگان جشنواره از جمله موزه هنرهای معاصر، مؤسسه فرهنگی هنری پیشرو پارسیان امرداد و فوجی‌فیلم به همراه گالری‌ها و شرکت‌های دیگر همکاری کند.

هیئت داوران چهارمین دوره جشنواره عکس بنگ

همزمان با آغاز فراخوان چهارمین دوره جشنواره بین المللی تصویر، 5 داور نیز برای این جشنواره مشخص شدند. جشنواره بین المللی عکس بنگ قصد دارد هر ساله عکاسان و فیلمبرداران برجسته جهان را در هیئت داوران خود داشته باشد. همانطور که رئیس هیئت داوران سومین دوره جشنواره عکس 5، ژان میشل فرودون، یکی از مشهورترین عکاسان جهان بود، امسال نیز ناکافوجی، یکی از مشهورترین عکاسان ژاپنی، به عنوان رئیس انتخاب شد. از هیئت داوران جشنواره

ایکافوجی 13 بار به عنوان داور در جشنواره های بین المللی عکاسی شرکت کرده است اما این اولین حضور او در جشنواره عکاسی ایران است. دیگر اعضای هیات داوران این جشنواره را عکاسانی تشکیل می دهند که شامل آیاکو تاکشی از فرانسه، فرانک بوکت از آلمان، علیرضا شادی زاده از ایران، لیلا گلستان از ایران، مجید طالبی از ایران، طاهر از ترکیه، ماری زامیونا از ایتالیا و علی رضا کانجی از ایران هستند. . عادل هارویان اهل ایران و بهداد نجفی مدیرعامل گالری رقدید هستند.

از آنجایی که این جشنواره بین المللی در ایران برگزار می شود، برگزارکنندگان آن از فعالان فرهنگی و هنری ایران هستند. مهدی شادی زاده به عنوان دبیر و شورای سیاست گذاری جشنواره، لیلا گلستان به عنوان شورای سیاست گذاری، علیرضا شادی زاده به عنوان شورای سیاست گذاری، غزل سعادتی مدیر روابط عمومی و مشاوره رسانه ای و لیلا خسرو پناه به عنوان مشاور هنری از دست اندرکاران چهارمین جشنواره عکس 5 هستند. .

دعوت به چهارمین دوره جشنواره عکس 5

چهارمین دوره جشنواره عکس بنگ حول موضوع مناظر و طبیعت بی جان می چرخد. به عبارت دیگر، تصاویری که در این جشنواره انتخاب می شوند و به ارزیابی نهایی می رسند، باید در عین حال قابل فهم باشند و از منظر حرفه ای به سبک ساده گرایی و فرمالیسم باشند. عکاسانی که قصد شرکت در این جشنواره را دارند از 30 اردیبهشت لغایت 30 خرداد 1402 فرصت دارند آثار خود را به آدرس زیر ارسال کنند: می توانید پس از ثبت نام و دریافت کد فایل های خود را به این آدرس بارگذاری کنید. داوری تصاویر ارسالی از 30 خرداد آغاز شد و مراسم اهدای جوایز تصویر 5 همزمان با سالروز تولد و بزرگداشت عباس کیارستمی در 10 تیر 1402 برگزار می شود.

شرایط ارسال آثار

علاقه مندان به شرکت در این فراخوان می توانند عکس های ضبط شده با دوربین های حرفه ای و یا موبایل را برای شرکت در جشنواره ارسال کنند. لازم به ذکر است که هر شرکت کننده می تواند حداکثر 5 اثر به صورت فیلم یا عکس ارسال کند و عکس های ارسالی باید با فرمت jpg باشد. حداقل و حداکثر حجم تصاویر ارسالی به ترتیب 1 مگابایت و 3 مگابایت است و وضوح تصاویر باید حداقل 150 پیکسل باشد. جهت ارسال ویدئو آرت کیفیت و نحوه ارائه بر عهده خالق اثر بوده و محدودیتی در آن وجود ندارد. نکته مهم این است که آثار ارسالی نباید دارای لوگو، حاشیه، امضا و علائم بصری باشند.

آماده برای شرکت در آن جشنواره عکس بنگ شما

جشنواره عکس 5 یک جشنواره بین المللی ایرانی است که همزمان با سالروز تولد عباس کیارستمی به منظور تجلیل از این عکاس و کارگردان ایرانی برگزار می شود. تمامی عکاسان و فیلمسازان از سراسر جهان می توانند در این جشنواره شرکت کرده و مهارت های عکاسی خود را محک بزنند.

آیا تا به حال در جشنواره های بین المللی شرکت کرده اید؟ چقدر به رقابت بین المللی علاقه دارید؟ فکر می کنید برنده شدن در این جشنواره بی نظیر برای شما و دیگر عکاسان هنری افتخاری است؟ حتما تجربیات خود را از شرکت در جشنواره های بین المللی برای ما بنویسید و اگر سوالی در این زمینه دارید از ما بپرسید. اگر دوستان شما نیز علاقه مند به شرکت در مسابقات عکاسی هستند، این مطلب را برایشان ارسال کنید.

خواندن این مقاله را به شما پیشنهاد می کنیم

تاپ تن

نوشته های مشابه

‫19 دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا