بهترین ها

آشنایی با شغل عکاسی | معرفی شغل‌ پردرآمد عکاسی ​​​

هنر عکاسی یکی از هنرهای جذاب و پرطرفدار در دنیا بوده که هر ساله علاقه‌مندان زیادی را به خود جذب می‌کند. برخی از افراد عکاسی را تنها به عنوان یک سرگرمی دنبال کرده و در پی حرفه‌ای شدن در آن و انتخاب عکاسی به عنوان یک شغل نمی‌باشند. اما بسیاری از افراد تلاش می‌کنند تا با حرفه‌ای شدن در این هنر جذاب به شغل عکاسی درآمدزا برسند.

در این مقاله قصد داریم تا با شغل عکاسی آشنا شده و با مهارت‌های مورد نیاز برای عکاس شدن، وظایف عکاس، آینده‌ شغلی این هنر پرطرفدار و مزایا و معایب آن آشنا شویم. اگر شما هم اطلاعات زیادی در زمینه عکاسی به عنوان شغل ندارید و به فکر ورود به این حوزه افتاده‌اید، حتما این متن را بخوانید تا دید بهتری پیدا کنید.

نگاهی به عکاسی

عکاسی به معنای ثبت و ایجاد تصویر می‌باشد. در طی فرآیند عکاسی، در مرحله‌ اول عکاس باید به وسیله‌ دوربین تصویر را بر روی نگاتیو یا گیرنده‌ تصویر الکترونیکی دوربین ثبت کرده و در مرحله‌ دوم نسبت به ظاهر کردن تصویر بر روی کاغذ چاپ و ثبت دائمی آن اقدام کند. به طور کلی می‌توان عکاسی را هنر و فن عکسبرداری و ثبت وقایع دانست. تاریخچه‌ عکاسی در ایران به اواخر دوران سلطنت محمد شاه قاجار و اوایل سلطنت ناصرالدین شاه قاجار برمی‌گردد. از این رو شاید بتوان ناصرالدین شاه را اولین عکاس ایرانی به شمار آورد. عکاسی هنری بوده که علاوه بر تجهیزات ابتدایی و علاقه، نیازمند برخی توانمندی‌ها و مهارت‌ها نیز می‌باشد و برای فردی که این هنر را به عنوان یک حرفه انتخاب می‌کند وظایفی تعریف می‌شود. در ادامه به بررسی این مهارت‌ها و وظایف می‌پردازیم.

توانمندی‌های مورد نیاز شغل عکاسی چیست؟

یک عکاس برای این که بتواند در حرفه‌ خود موفق باشد، باید مهارت‌ها و توانمندی‌هایی را آموزش ببیند. از جمله این مهارت‌ها که برخی از آن‌ها در طی آموزش و برخی از آن‌ها در گذر زمان ایجاد می‌شود می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

  1. مهارت فنی و عملی در عکاسی
  2. خلاقیت و دید هنری در تعیین زاویه‌ مناسب برای عکاسی
  3. صبر و تمرکز
  4. مهارت ارتباطی مناسب با مشتریان و دیگر عکاسان
  5. برخورداری از سرعت عمل کافی در حین عکاسی
  6. دقت و توجه بالا به ویژه توجه به جزئیات
  7. توانایی بازاریابی و داشتن شم تجاری و اقتصادی
  8. آشنا بودن با آخرین پیشرفت‌ها و فناوری‌های حوزه‌ عکاسی و تلاش برای به‌روز بودن در این عرصه
  9. برخورداری از مهارت کامپیوتری و توانایی کار با نرم‌افزارهای عکاسی

وظایف عکاس چیست؟

برخی از افراد بر این باورند که عکاس تنها وظیفه دارد عکسی را از سوژه ثبت کرده و پس از آن کار وی تمام می‌شود. حال آن که یک عکاس وظایف گسترده‌ای داشته و در روند یک عکاسی امور مختلفی را انجام می‌دهد. از جمله وظایف عکاس می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

  1. صحبت کردن با مشتریان و توافق با آنان درباره‌ آنچه می‌خواهند.
  2. انتخاب محل عکاسی و آماده‌سازی آن
  3. تهیه‌ تجهیزات مناسب نورپردازی و تنظیم نور
  4. ثبت تصویر
  5. بررسی کیفیت عکس‌های ثبت شده
  6. رتوش دستی یا کامپیوتری تصاویر برای افزایش کیفیت و رفع مشکلات موجود در عکس
  7. چاپ عکس‌ها در صورت درخواست مشتری
  8. بازاریابی در صورت کار به شکل مستقل

در روند این امور عکاس می‌تواند از کمک یک دستیار نیز بهره برده تا به این ترتیب خود بتواند تمرکز بیشتری بر کیفیت تصاویر داشته باشد و دیگر امور را به دستیار خود بسپارد.

شغل عکاسی

برای رسیدن به شغل عکاسی چه کاری انجام دهم؟

تبدیل شدن به یک عکاس حرفه‌ای یک شبه اتفاق نمی‌افتد. فردی که می‌خواهد عکاسی را به عنوان یک شغل حرفه‌ای انتخاب کند باید پیش از آن مراحلی را طی کند که از جمله این مراحل می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

مشخص کردن هدف

فرد باید قبل از آن که کار خود را به عنوان یک عکاس حرفه‌ای مشخص کند، هدف خود را از این امر تعیین نماید. به عنوان مثال باید بداند که چرا می‌خواهد یک عکاس حرفه‌ای شده و انگیزه‌ وی برای تبدیل شدن به یک عکاس حرفه‌ای چه چیزی است. همچنین باید در رابطه با بازار کار این حرفه و درآمد آن نیز اطلاعاتی در اختیار داشته باشد.

کسب مهارت‌های لازم | شغل عکاسی

برای اینکه فردی بتواند به صورت حرفه‌ای به هنر عکاسی پرداخته و عکاسی را به عنوان یک شغل ادامه دهد لازم است دوره‌های آموزشی مختلف را به صورت آنلاین یا حضوری پشت سر گذاشته و اصول عکاسی حرفه‌ای را بیاموزد. همچنین این افراد بهتر است به صورت دوره‌ای در کارگاه‌ها و وبینارهای مختلف شرکت کنند تا اطلاعات و مهارت‌های خود را به روز نمایند.

تمرین

مهارت یافتن در هر امری و حرفه‌ای شدن در آن نیازمند تمرین است. افرادی که می‌خواهند هنر عکاسی را به عنوان یک حرفه انتخاب کنند، باید ساعات زیادی از روز را مشغول تمرین کردن و کسب تجربه باشند. در واقع افراد باید بعد از آموزش هر تکنیک در عکاسی آن را به شیوه‌های مختلف تمرین کرده و پس از آن که به صورت کامل آن تکنیک را فرا گرفتند، به سراغ آموزش تکنیک بعدی بروند.

بررسی تمام فرصت‌ها | شغل عکاسی

افرادی که می‌خواهند به صورت حرفه‌ای در عکاسی موفق شوند باید در ابتدا سبک‌های مختلف عکاسی را دنبال کرده و پس از آن متناسب با سلیقه و البته بازار کار و درآمد هر سبک نسبت به انتخاب آن اقدام نمایند.

پیدا کردن بازار هدف

برای آن که بازار هدف مشخص شود، عکاس باید بتواند بین علاقه و آنچه که بازار نیاز دارد تعادل ایجاد کند. به عنوان مثال شاید سبکی که فرد دوست دارد، نیاز بازار نباشد و به این ترتیب فرد نتواند درآمد مناسبی از عکاسی به دست آورد. بنابراین بهتر است در میان آنچه که بازار نیاز دارد به دنبال سبک مورد علاقه‌ خود باشد.

تهیه‌ تجهیزات لازم | شغل عکاسی

هر عکاسی برای تبدیل شدن به یک عکاس حرفه‌ای به تجهیزات حرفه‌ای نیاز دارد. افرادی که می‌خواهند در عکاسی حرفه‌ای شوند در وهله‌ اول باید به دنبال خرید یک دوربین عکاسی باکیفیت بروند و پس از آن باید تجهیزات ضروری مانند تجهیزات نورپردازی، انواع سه‌ پایه، انواع لنز و… را تهیه نمایند. در این امر افراد بهتر است به جای آن که چندین وسیله‌ ارزان قیمت و بی‌کیفیت را تهیه کنند، به دنبال یک وسیله‌ باکیفیت، هر چند با قیمت بالاتر بروند تا بتوانند برای مدت طولانی آن را مورد استفاده قرار دهند.

یادگیری ویرایش تصاویر

اگرچه یک عکس زمانی خوب است که عکاس برای ثبت آن حرفه‌ای عمل کرده باشد، با این حال ویرایش تصاویر پس از ثبت می‌تواند هر عکس خوبی را به یک عکس عالی تبدیل کند. همچنین در طی فرآیند ویرایش، عکاس می‌تواند اشکالات موجود در تصاویر و یا جزئیات غیرضروری را حذف کرده و به این ترتیب یک تصویر ناب خلق کند. بنابراین کسی که می‌خواهد در امر عکاسی حرفه‌ای شود باید کار با نرم‌ افزارهایی مانند فتوشاپ و لایتروم را بلد باشد.

تهیه‌ نمونه‌ کار | شغل عکاسی

بدیهی است که برای هر شغلی ارائه‌ یک رزومه الزامیست. افرادی که می‌خواهند به فعالیت حرفه‌ای در هنر عکاسی بپردازند باید برای خود نمونه کارهای باکیفیتی را فراهم کنند تا در جذب مشتری به آنان کمک کند. همچنین عکاسان باید نمونه کارهای خود را متناسب با نیاز روز به‌روز کنند تا به این ترتیب مهارت خود را به مشتری نشان دهند.

با دیگر عکاسان همکاری کنید

زمانی که عکاسان با همکاران خود همکاری می‌کنند، می‌توانند به نوعی از تجربیات آنان نیز استفاده کرده و به این ترتیب مهارت خود را افزایش دهند. همچنین در همین روابط است که کسب و کار فرد رونق بیشتری پیدا می‌کند؛ چرا که به واسطه‌ این شبکه‌سازی می‌تواند به رویدادها و جشنواره‌های مرتبط با عکاسی ورود پیدا کرده و بازار کار خود را گسترش دهد.

بازاریابی | شغل عکاسی

فردی که می‌خواهد به صورت حرفه‌ای به عکاسی بپردازد، باید بازاریابی انجام دهد. به عبارت دیگر این فرد باید هنر خود را به خیل عظیمی از افراد نشان دهد. عکاس برای این امر می‌تواند از شبکه‌های اجتماعی کمک گرفته و با اشتراک‌گذاری نمونه کارهای خود به جذب مخاطب بپردازد. همچنین اموری مانند چاپ کارت ویزیت، شرکت در مسابقات عکاسی، نوشتن مطالب آموزشی و… نیز می‌تواند سبب معرفی فرد به خیل عظیمی از مشتریان و همکاران ‌شود.

طرح کسب و کار داشته باشید

از آن‌جایی که بسیاری از عکاسان ترجیح می‌دهند به صورت مستقل کار کنند، باید قبل از اینکه کسب و کار شخصی خود را راه‌اندازی کنند، برای آن برنامه‌ریزی کرده و تصمیم بگیرند که قرار است در چه سبک و زمینه‌ای کار کرده و چه هزینه‌ای را برای خدمات خود دریافت نمایند.

شغل عکاسی

مزایا و معایب شغل عکاسی چیست؟

هنر عکاسی نیز مانند بسیاری از کسب و کارها از مزایا و معایب متعددی برخوردار است. برخی از مزایا ممکن است بسیاری از افراد را وسوسه کند تا به این حرفه روی آورند و برخی از معایب آن نیز ممکن است سبب تردید بسیاری از افراد برای ورود به این عرصه شود. در ادامه به بررسی مزایا و معایب هنر عکاسی می‌پردازیم.

مزایای شغل عکاسی

از جمله مزیت‌های انتخاب عکاسی به عنوان شغل می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

امکان راه‌اندازی کسب و کار شخصی

افرادی که دوست دارند به صورت مستقل کار کنند می‌توانند با هزینه‌ کم نسبت به راه‌اندازی کسب و کار شخصی خود در امر عکاسی اقدام نمایند. همچنین پس از حرفه‌ای شدن در این امر می‌توانند به خرید تجهیزات پیشرفته‌تر، راه‌اندازی استودیوهای عکاسی و حتی ایجاد اشتغال بپردازند.

عدم نیاز به تحصیلات دانشگاهی

ورود به حرفه‌ عکاسی نیازی به تحصیلات دانشگاهی نداشته و تجربه و مهارت در آن حرف اول را می‌زند. البته شرکت در دوره‌های آموزشی مختلف برای یادگیری اصول و کسب تجربه لازم است، اما مدرک دانشگاهی مورد نیاز نیست.

قابلیت انجام کار به صورت فریلنسری

افرادی که به دنبال در اختیار داشتن آزادی عمل زیادی در شغل خود هستند، بهتر است به سراغ امر عکاسی بروند؛ چرا که در این امر بیشتر پروژه‌های عکاسی می‌تواند به صورت فریلنسری انجام شده و عکاسان نیازی به عقد قراردادهای بلندمدت با شرکت‌ها و سازمان‌های مختلف ندارند. همچنین در این امر ساعات کاری و درآمد هر پروژه توافقی و تحت کنترل خود عکاس خواهد بود.

درآمد خوب

در صورتی که عکاس به سبکی از عکاسی روی آورده باشد که نیاز بازار است، می‌تواند به درآمد خوبی از این حرفه برسد. در صورتی که فرد بازاریابی درستی کرده و شبکه‌سازی گسترده‌ای انجام داده باشد، به این ترتیب می‌تواند برای خود مشتریان بیشتری را جذب کرده و به این ترتیب به درآمد خوبی از این حرفه برسد.

معایب شغل عکاسی

حرفه‌ عکاسی علاوه بر مزایا از معایبی نیز برخوردار بوده که از جمله این معایب می‌توان موارد زیر را نام برد.

نیاز به آموزش دائمی

همانطور که گفته شد عکاسان باید همواره اطلاعات خود را به‌روز کرده و نسبت به یادگیری تکنیک‌های جدید نیز اقدام کنند. از این رو امر عکاسی را می‌توان به عنوان حرفه‌ای در نظر گرفت که نیاز به آموزش دائمی داشته و همواره عکاسان باید در حال تمرین و یادگیری کار با نرم‌ افزارهای جدید و اصول عکاسی باشند.

کم بودن فرصت‌های شغلی تمام وقت

همانطور که گفته شد حرفه‌ عکاسی عمدتا حالت فریلنسری دارد. از این رو برای افرادی که به دنبال یک کار تمام وقت می‌گردند شاید گزینه‌ مناسبی نباشد. افرادی که به دنبال یک شغل تمام وقت با حقوق ثابت هستند، شاید در پیدا کردن کار مورد نظر خود با مشکل مواجه شوند.

رقابت زیاد

امروزه افراد زیادی در حرفه‌ عکاسی مشغول به فعالیت هستند. همین امر نیز سبب شده تا رقبای زیادی در این حرفه وجود داشته باشد. آن‌چه می‌تواند یک عکاس را از دیگر رقبای خود متمایز کند، ارائه‌ کار خلاقانه و باکیفیت است.

نیاز به خرید تجهیزات

اگرچه هنر عکاسی را می‌توان یک هنر پردرآمد در نظر گرفت، با این حال جزو مشاغلی بوده که فعالیت در آن هزینه‌ زیادی را نیز به همراه خواهد داشت. برای اینکه فردی بتواند به صورت حرفه‌ای به عکاسی بپردازد، باید تجهیزاتی را اعم از دوربین باکیفیت، سه‌ پایه، لپ‌ تاپ، انواع لنز، انواع هارد و… فراهم کند که خرید تمامی این تجهیزات هزینه‌ زیادی را برای عکاس متحمل خواهد شد.

بازار کار عکاسی و موقعیت‌های شغلی

این روزها شغل عکاسی به عنوان یکی از مشاغل پردرآمد و پرطرفدار به شمار می‌آید؛ چرا که امروزه تبلیغات در بسیاری از امور حرف اول را زده و جذابیت تبلیغات در گرو عکاسی باکیفیت می‌باشد. از این رو افرادی که در هنر عکاسی تخصص دارند و قصد دارند این هنر را به عنوان یک حرفه انتخاب کنند با فرصت‌های شغلی زیادی مواجه خواهند بود.

از جمله موقعیت‌های شغلی که عکاسان می‌توانند در آن مشغول به فعالیت شود می‌توان به فرصت‌های عمومی و اجتماعی مانند عکاسی از مراسم‌های مختلف مانند مراسم ازدواج، جشن‌ها و…، فرصت‌های تبلیغاتی مانند عکاسی برای نمایشگاه‌های عکس، عکاسی برای روزنامه‌ها و مجلات و عکاسی‌های تبلیغاتی، فعالیت در عرصه مد مانند عکاسی از مدل‌ها و لباس‌ها برای چاپ در کاتالوگ‌ها و مجلات، عکاسی مطبوعاتی و خبری، عکاسی صنعتی و تجاری برای تبلیغات محصولات و خدمات و عکاسی علمی یا پزشکی برای تحقیق در رابطه با شرایط پزشکی و درمان اشاره کرد.

درآمد شغل عکاسی

همانطور که پیش‌تر نیز به آن اشاره شد هنر عکاسی به عنوان یک هنر و حرفه‌ پردرآمد به شمار می‌آید. با این حال عوامل مختلفی می‌تواند در درآمد عکاسان تاثیرگذار باشد. از جمله این عوامل می‌توان به تجربه و مهارت عکاس، سابقه‌ فعالیت عکاس، سبک فعالیت عکاس، بازار رقابتی در حوزه‌ انتخابی و… اشاره کرد. همین امر نیز سبب می‌شود تا درآمد عکاسان بسیار گسترده و متغیر باشد. بررسی‌های انجام شده درآمد عکاسان را از حداقل 6 میلیون تومان در ماه تا حداکثر 100 میلیون تومان در ماه برآورد کرده است.

آیا به شغل عکاسی علاقه دارید؟

عکاسی را می‌توان یکی از پرطرفدارترین هنرهای روز دنیا به شمار آورد که هر ساله خیل عظیمی علاقمندان را به خود جذب می‌کند. بسیاری از افراد هنر عکاسی را به عنوان یک حرفه انتخاب کرده و تلاش می‌کند تا به کسب درآمد از آن بپردازند. فعالیت در عرصه‌ عکاسی و نگاه کردن به آن به چشم یک شغل نیازمند برخورداری از مهارت‌ها و توانمندی‌های مختلفی بوده و وظایفی را بر دوش عکاس قرار می‌دهد. اگر فردی بتواند این وظایف را انجام داده و از توانمندی‌ها و مهارت‌های لازم برخوردار باشد، می‌تواند پا به عرصه‌ عکاسی گذاشته و با طی مراحل مختلف به یک عکاس حرفه‌ای و پردرآمد تبدیل شود.

شما در کجای راه عکاسی هستید؟ آیا برای ورود به بازار کار عکاسی آماده‌اید؟ چقدر به مهارت عکاسی و شغل عکاسی علاقه دارید؟ به نظرتان مهم‌ترین مهارت در این شغل چیست و کدام سبک درآمد بالاتری برای شما رقم می‌زند؟ از تجربیات و نظرات خود برای تاپ تن و خوانندگان این متن بنویسید و این مقاله را برای دوستان خود که به عکاسی علاقه دارند، بفرستید.

پیشنهاد می‌کنیم این مقاله را بخوانید

تاپ تن

نوشته های مشابه

‫19 دیدگاه ها

  1. لطفا آدرستون رو برای بنده ارسال کنینم چجوری باهاتون ارتباط بر قرار کنم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا