بهترین ها

بهترین میکروفون شات گان + تفاوت میکروفون شات گان و مینی گان ​​​​

در هنگام ضبط انواع ویدیو و کلیپ به همان اندازه که کیفیت تصویر حائز اهمیت است، کیفیت صدا نیز مهم بوده و لازم است تا برای افزایش کیفیت آن از تجهیزات مخصوصی استفاده شود. اولین و مهم‌ترین تجهیزات صوتی که برای افزایش کیفیت صدای ضبط شده استفاده می‌شود، میکروفون است. میکروفون‌ها دارای نمونه‌های مختلفی بوده که از کاربری‌های مختلفی برخوردار هستند. از جمله میکروفون‌هایی که در هنگام فیلمبرداری‌ها به ویژه فیلمبرداری‌های حرفه‌ای که نمی‌خواهید میکروفون در تصویر دیده شود، می‌تواند مورد استفاده قرار گیرد، بهترین میکروفون شات گان است.

در این مقاله قصد داریم به معرفی بهترین میکروفون شات گان و کاربرد آن‌ها پرداخته و تعدادی از بهترین مدل‌های این میکروفون را معرفی کنیم. اگر شما هم در زمینه فیلمسازی فعالیت می‌کنید و نیاز به صدای با کیفیت روی ویدیوهای خود دارید، خواندن این متن را از دست ندهید.

میکروفون شات گان چیست؟

میکروفون شات گان از جمله میکروفون‌هایی بوده که در دسته‌بندی میکروفون‌های جهت‌دار دسته‌بندی می‌شود. منظور از میکروفون‌های جهت‌دار میکروفون‌هایی بوده که الگوی قطبی آن‌ها کاردیوئید بوده و تنها قادر به دریافت صدا از جانب روبرو هستند و نمی‌توانند صداهای جانبی محیط را دریافت کنند. از این رو این میکروفون‌ها گزینه‌ مناسبی برای ضبط صحبت‌ها، مکالمات، سخنرانی‌ها و ضبط صدای حیوانات و پرندگان برای مستندهای حیات وحش می‌باشد.

میکروفون‌های شات گان به شکل استوانه‌ بلندی طراحی شده‌اند که در اطراف بدنه‌ آن‌ها شکاف‌هایی با پراکندگی منظم تعبیه شده است. در انتهای این استوانه کپسول و گیرنده‌ صدا تعبیه شده که صداهای منتشر شده از جانب روبه‌رو را دریافت می‌کنند. از طرفی صداهایی که از جهات دیگر و از طریق شکاف‌های موجود در بدنه‌ استوانه به میکروفون وارد می‌شود، به واسطه‌ تداخل فازی که وجود دارد حذف شده و به گیرنده‌ کپسول نمی‌رسد. همین امر سبب می‌شود تا تنها صداهای مد نظر یعنی صدای مکالمات یا سخنرانی‌ها واضح و شفاف شنیده شود. علت نامگذاری این میکروفون به میکروفون شات گان شباهت استوانه‌ آن‌ها به لوله‌ تفنگ و همچنین قرارگیری میکروفون به صورت مستقیم به سمت منبع صدا می‌باشد. لازم به ذکر است که عملکرد میکروفون‌های شات گان در فرکانس‌های بالا بهتر از فرکانس‌های متوسط و پایین است.

بهترین میکروفون شات گان

میکروفون مینی‌ گان چیست؟

میکروفون‌های مینی‌ گان به میکروفون‌هایی گفته می‌شود که نسبت به میکروفون‌های شات گان کوچک‌تر و سبک‌تر بوده و اگرچه از الگوی قطبی مانند میکروفون شات گان یعنی الگوی قطبی کاردیوئید برخوردار هستند، با این حال زاویه‌ تشخیص آن‌ها پایین‌تر است. میکروفون‌های مینی‌گان در هنگام دریافت صداهای منتشر شده از روبه‌رو بسیار عالی عمل کرده و صداهای منتشر شده از پشت سر را به طور کلی حذف می‌کنند. اما میزان صداهایی که می‌توانند از جهاتی غیر از روبه‌رو دریافت کنند نسبت به میکروفون‌های شات گان بیشتر است. در ادامه بررسی تفاوت‌های عمده‌ بین میکروفون‌های شات گان و مینی‌گان می‌پردازیم.

تفاوت بهترین میکروفون شات گان و مینی‌ گان

میکروفون‌های شات گان و مینی گان اگرچه از لحاظ عملکرد شباهت‌های بسیار زیادی به یک‌دیگر دارند، با این حال تفاوت‌هایی نیز بین آن‌ها قابل مشاهده می‌باشد. از جمله تفاوت‌های عمده‌ بین میکروفون‌های شات گان و مینی گان می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

کاربرد میکروفون

میکروفون‌های شات گان و مینی گان از لحاظ کاربرد با یک‌دیگر تفاوت دارند. میکروفون‌های شات گان مناسب برای ضبط صداهایی بوده که منبع صدا از دوربین دور است. به عنوان مثال در حین ضبط مستندهای حیات وحش و یا مصاحبه با افرادی که در فاصله‌ زیادی از دوربین قرار دارند و یا برای ضبط اتفاقاتی که در پس زمینه‌ فیلم رخ می‌دهد باید از میکروفون‌های شات گان استفاده شود. چراکه این میکروفون‌ها بر صدای منتشر شده از روبه‌رو تمرکز کرده و با حذف صداهای پس زمینه و پشت سر، صدایی واضح و بلند را ثبت می‌کنند.

در مقابل میکروفون‌های مینی گان برای ضبط صداهایی مناسب بوده که منبع صدا در نزدیکی دوربین قرار دارد. به عنوان مثال زمانی که فرد می‌خواهد از خودروها، وسایل نقلیه یا اشخاصی که در فاصله‌ یک متری از دوربین قرار دارند فیلمبرداری کند، می‌تواند برای ضبط صدا به سراغ میکروفون‌های مینی گان برود. چراکه این میکروفون‌ها صداهای پس زمینه را کاملا حذف نکرده و به این ترتیب صدای ضبط شده کاملا طبیعی خواهد بود.

وزن و اندازه میکروفون

بزرگترین تفاوتی که بین میکروفون‌های شات گان و مینی گان وجود داشته و در بالا نیز به آن اشاره شد، تفاوت در ابعاد و وزن میکروفون است. میکروفون‌های شات گان دارای طراحی بلند و باریکی بوده و طول آن‌ها ممکن است بین 20 تا 60 سانتی‌متر باشد. وضع این میکروفون‌ها نیز بین 100 تا 300 گرم متغیر است. از این رو برای استفاده از شات گان‌ها باید از بوم‌های صدا یا جک‌های خاصی استفاده شود تا بتوان میکروفون‌ را به دوربین یا ضبط‌کننده متصل کرد.

از طرف دیگر میکروفون‌های مینی گان دارای طراحی کوچک و سبک‌تری بوده و طول آن‌ها در بسیاری از موارد کمتر از 15 سانتی‌متر و وزن آن‌ها کمتر از 100 گرم است. از این رو این دوربین‌ها می‌توانند به راحتی بر روی دوربین یا ضبط‌کننده وصل شده و نیازی به استفاده از بوم و جک اتصال ندارند.

بهترین میکروفون شات گان

لوازم جانبی بهترین میکروفون شات گان

میکروفون‌های شات گان عموما به صورت تکی استفاده نشده و همراه آن‌ها لوازم جانبی نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد. از جمله ابزارهای جانبی میکروفون‌های شات گان می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

بوم یا میله

این میله‌ها که به شکل تلسکوپی بوده برای کنترل جهت میکروفون شات گان مورد استفاده قرار می‌گیرند. این میله‌ها عموما از آلیاژ سبک آلومینیوم و فیبر کربن ساخته شده تا وزن سبکی داشته باشند و می‌توان گفت تقریبا در تمامی صحنه‌های سینمایی به ویژه در حین ضبط دیالوگ‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرند. میله‌ بوم به شکلی در دست گرفته می‌شود که میکروفون از بالا به دهان گوینده نزدیک باشد. این امر سبب می‌شود تا نویزهای تولید شده از سطح زمین کمتر ضبط شده و از طرفی میکروفون در حین تصویربرداری در تصویر نباشد.

بادگیر

از دیگر ابزارآلاتی که در هنگام استفاده از میکروفن‌های شات گان مورد استفاده قرار می‌گیرد، فوم‌های بادگیر است. این فوم‌ها میکروفون شات گان را پوشش داده و به این ترتیب در هنگام استفاده از میکروفون در فضای باز و به ویژه در مواقع وزش باد نویزهای ناشی از صدای باد را خنثی می‌کنند. در صورتی که صدابرداری در محیط‌هایی با شدت باد متوسط انجام شود، باید به جای بادگیرهای فومی از بادگیرهای خزی استفاده شود. این بادگیرها می‌توانند عملکرد بهتری در خنثی کردن صداهای ناشی از وزش باد داشته باشند. هنگام صدابرداری در فضاهای بسیار بادی که بادهای شدید مانع از ضبط صدا می‌گردد، باید از بادگیرهای Blimp که دارای بدنه‌ سخت و لانه زنبوری است استفاده شود. اگرچه این بادگیرها سبب افت سطح صدا می‌شوند، با این حال نویزهای ناشی از باد را خنثی می‌کنند.

ضربه‌گیر یا لرزشگیر

از آن‌جایی که میکروفون‌های شات گان نسبت به لرزش و ضربه بسیار حساس بوده و نویزهای ناشی از این ضربات را دریافت می‌کنند، باید از سیستم‌های تعلیقی برای خنثی کردن ضربه و لرزش همراه آن‌ها استفاده شود. لرزشگیرهایی که همراه میکروفون‌های شات گان استفاده می‌شود دارای انواع مختلفی بوده که بر روی میله‌ بوم نصب شده و با دربر گرفتن میکروفون حداقل از دو نقطه در مستقیم نگه داشتن میکروفون تاثیرگذار هستند.

لیست بهترین میکروفون شات گان

حال که با ویژگی‌های میکروفون‌های شات گان و کاربری آن‌ها آشنا شدیم بد نیست تا به معرفی تعدادی از میکروفون‌های شات گان باکیفیت موجود در بازار بپردازیم.

میکروفون شات گان پیکسل Pixel MC-650

میکروفون شات گان پیکسل Pixel MC-650 دارای محدوده فرکانس 100 تا 20000 هرتز بوده و از تحمل فشار صوتی تا 42 دسی‌بل برخوردار است. این محصول در ابعاد تقریبی 20×6×3 سانتی‌متر طراحی شده و وزنی کمتر از 100 گرم دارد. نسبت سیگنال به نویز 110 دسی‌بل، الگوی قطبی تمام جهتی و جک هدفون 3.5 میلی‌متری تعبیه شده در آن از جمله ویژگی‌های این محصول می‌باشد.

میکروفن شاتگان پیکسل Pixel MC-650

میکروفون شات گان بویا  BOYA BY-MM1 PRO | بهترین میکروفون شات گان

میکروفون شات گان بویا  BOYA BY-MM1 PRO قابل استفاده به همراه انواع تلفن‌های هوشمند، دوربین‌های فیلمبرداری و لپ‌تاپ‌ها بوده و از آلومینیوم بادوام در ساخت آن استفاده شده است. برای این میکروفون یک خروجی هدفون 3.5 میلی‌متری در نظر گرفته شده و یک فرم نویزگیر نیز بر روی آن تعبیه شده است. این میکروفون جزو میکروفون‌های کاندنسر بوده و از محدوده‌ پاسخ فرکانسی 45 تا 18000 هرتز برخوردار می‌باشد.

میکروفن شاتگان بویا BOYA BY-MM1 PRO

میکروفون شات گان سارامونیک Saramonic SR-PMIC1

میکروفون شات گان سارامونیک Saramonic SR-PMIC1 برای استفاده همراه دوربین‌های فیلمبرداری و دوربین‌های DSLR مناسب بوده و از محدوده فرکانس پاسخگویی 80 تا 12000 هرتز برخوردار است. این محصول مجهز به جک 3.5 میلی‌متری بوده و حساسیت آن 32 دسی‌بل برآورد شده است.

میکروفن شاتگان سارامونیک Saramonic SR-PMIC1

میکروفون شات گان سینکو Synco Mic-D30 | بهترین میکروفون شات گان

میکروفون شات گان سینکو Synco Mic-D30 یک میکروفون سوپر کاردیوئید بوده که برای آن تقویت‌کننده‌ سیگنال‌های صوتی نیز در نظر گرفته شده است. این محصول در ابعاد 21×2 سانتی‌متر طراحی شده و وزن کمی در حدود 85 گرم دارد. محدوده‌ پاسخگویی فرکانس 20 تا 20000 هرتز و حساسیت 24 دسی‌بل از جمله ویژگی‌های این میکروفون می‌باشد.

میکروفن شاتگان سینکو Synco Mic-D30

میکروفون شات گان کامیکا Comica Audio Traxshot

میکروفون شات گان کامیکا Comica Audio Traxshot یک میکروفون شات گان مناسب برای استفاده توسط فیلمبرداران، مستند‌سازان، خبرنگاران و بلاگرها بوده که برای آن باتری داخلی قابل شارژ در نظر گرفته شده است. در ساخت این محصول از بدنه‌ فلزی و مقاوم استفاده شده و برای آن امکان مانیتورینگ صدا و تنظیم گین صدا نیز در نظر گرفته شده است. این میکروفون مجهز به سیستم لرزشگیر Air-Float بوده و از الگوی قطبی سوپر کاردیوئید، نسبت سیگنال به نویز 60 دسی‌بل، امپدانس 600 اهم، حساسیت 20 تا 40 دسی‌بل و محدوده‌ پاسخگویی فرکانس 20 و 20000 هرتز برخوردار است.

میکروفن شاتگان کامیکا Comica Audio Traxshot

انتخاب شما کدام بهترین میکروفون شات گان و مینی گان است؟

صدابرداری حرفه‌ای در گرو استفاده از تجهیزات حرفه‌ای صدابرداری است. مهم‌ترین ابزاری که برای صدابرداری حرفه‌ای استفاده می‌شود میکروفون بوده که دارای مدل‌های مختلفی است. در صحنه‌های سینمایی و ضبط مکالمات عمدتا از میکروفون‌های شات گان استفاده می‌شود. میکروفون شات گان جزو میکروفون‌هایی جهت‌دار بوده که الگوی قطبی آن‌ها در بسیاری از موارد کاردیوئید می‌باشد. این میکروفون‌ها قادر به دریافت صدا از سمت روبه‌رو بوده و صداهای منتشر شده از پشت سر و اطراف را خنثی می‌کنند. از این رو از آن‌ها برای ضبط مکالمات، ثبت مستندهای حیات وحش، ضبط سخنرانی‌ها و… استفاده می‌شود.

آیا تجربه ساخت فیلمسازی با میکروفون‌های بی‌کیفیت را داشته‌اید؟ به نظرتان انتخاب کدام میکروفون برای مبتدیان بهتر است؟ شما برای انجام پروژه‌های خود از کدام میکروفون استفاده می‌کنید؟ برند محبوب شما در زمینه تولید تجهیزات صوتی و میکروفون کدام است؟ از تجربیات، چالش‌ها و نظرات خود برای ما بنویسید و اگر این مقاله را دوست داشتید، حتما برای دوستان خود بفرستید.

پیشنهاد می‌کنیم این مقاله را بخوانید

دسته بندی ها:

  • معرفی تجهیزات

برچسب ها:

تاپ تن

نوشته های مشابه

‫19 دیدگاه ها

  1. لطفا آدرستون رو برای بنده ارسال کنینم چجوری باهاتون ارتباط بر قرار کنم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا