بهترین ها

باورهای غلط در عکاسی: 7 اشتباه رایج عکاسان آماتور

هیچ یک از ما کامل نیستیم و همه ما اشتباه می کنیم. در حالی که برخی افراد طبیعتاً عکاسان خوبی هستند و تنها با برداشتن دوربین تصاویر شگفت انگیزی تولید می کنند، بقیه ما چنین موهبتی نداریم. اگر در عکاسی تازه کار هستید، احتمالاً عکس های خوبی نخواهید گرفت. با این حال، احساس بدی نداشته باشید، زیرا بسیاری از مبتدیان همان اشتباهاتی را انجام می دهند که شما انجام می دهید.

باورهای غلط در عکاسی

وقتی تازه وارد دنیای عکاسی می شوید، چیزهایی به شما آموزش داده می شود که ممکن است همه درست نباشند. در این مقاله 7 باور غلط در عکاسی که عکاسان آماتور را گمراه می کند توضیح داده می شود (برای مطالعه مقاله اشتباهات رایج در عکاسی از طبیعت اینجا را کلیک کنید).

1- باید از کمترین ISO ممکن استفاده کنید

در اوایل و اواسط دهه 2000، دوربین های دیجیتال اصلی به تازگی شروع به کار کرده بودند و یکی از بدترین ویژگی های آن ها خوب بودن در ISO بالا بود. نویز دیجیتال فراتر از ISO 400 برای بسیاری از این دوربین ها یک فاجعه بوده است. در آن زمان بود که نرم افزارهای کاهش نویز مانند Noise Ninja شروع به کار کردند و به دلیل همه این مسائل، عکاسان بدون تقصیر خودشان به اشتباه یاد گرفتند که همیشه بهتر است از کمترین ISO ممکن استفاده کنند.

مسلماً در هفت سال گذشته، مهم‌ترین پیشرفت در دوربین‌های دیجیتال، بهبود ISO آنها بوده است. امروزه می توانید با ISOهای 1600، 3200، 6400 و حتی بالاتر عکاسی کنید. حتی کاهش چشمگیر نویز در بسیاری از دوربین های دیجیتال با کیفیت عالی در نظر گرفته می شود.

متأسفانه، یک تصور اشتباه بسیار رایج اما اشتباه در عکاسی این است که همیشه از ISO پایین استفاده کنید. به طور کلی، هنگام عکاسی از مناظر با سه پایه یا هنگام عکاسی در استودیو، ISO پایین‌تر بهترین است. در تمام موارد دیگر، ISO را بالا ببرید. این به شما امکان می دهد تنظیمات بهینه تری را برای شاتر و دیافراگم اعمال کنید و متوجه خواهید شد که کیفیت فنی عکس های شما واقعا بهتر است.

آیا فکر می کنید تمام عکس های عروسی زیبایی که می بینید با ISO 200 گرفته شده اند؟ بیشتر این عکس‌ها با ISO 3200 گرفته شده‌اند. من شب‌ها با Fuji X100S راه می‌روم و با ISOهای 3200 و 6400 عکس می‌گیرم و کیفیت تصویر عالی است.

2- به سه پایه نیاز دارید

برای عکاسی در شب و گرگ و میش، مجهز بودن به تجهیزات عکاسی بسیار مهم است. اما معمولا در طول روز نیازی به سه پایه نیست و حتی می توانید بسته به موقعیت در هنگام غروب یا شب بدون سه پایه عکاسی کنید. این تصور غلط در عکاسی به استفاده نادرست از پایین ترین ISO مربوط می شود. پیشرفت در قابلیت ISO در دوربین ها به ما امکان عکاسی دستی را داده است، در غیر این صورت باید از سه پایه استفاده می کردیم.

استفاده نهایی از تصویر شما عامل مهمی در تعیین استفاده از سه پایه است. آیا عکس‌های شما عکس‌های سفر هستند که می‌خواهید در یک کتاب چاپ کنید یا عکس‌هایی که نمی‌خواهید بزرگ‌تر از ۱۲×۱۸ سانتی‌متر چاپ کنید؟ استفاده از سه پایه را در نظر نگیرید و از کمر خود در برابر آسیب های ناشی از حمل وزن سه پایه محافظت کنید. آن وقت انرژی بیشتری خواهید داشت و عکس های بهتری می گیرید. آیا عکس شما یک عکس با ابعاد 40 در 60 از پیش زمینه، میانه، یا پس زمینه در گرگ و میش است؟ برای این عکس به سه پایه نیاز دارید.

3- عمق میدان کم باعث بهتر شدن تصویر می شود

یکی از هیجان انگیزترین لحظات برای هر عکاس زمانی است که برای اولین بار از لنز f/2.8 (یا کوچکتر) به جای لنز f/3.5-5.6 استفاده می کند. اینکه بتوانید برای اولین بار با بوکه زیبا پرتره بگیرید و عکس بگیرید، حس بسیار خوبی است.

یکی دیگر از تصورات اشتباه در عکاسی این است که همه عکس ها به بوکه نیاز دارند. f/2.8 باید در زمان و مکان مناسب و f/16 باید در زمان و مکان مناسب استفاده شود. معمولاً استفاده دائم از لنز f/2.8 ایده خوبی نیست. عکس هایی وجود دارند که به عمق میدان زیادی نیاز دارند. گاهی لازم است سوژه ای قوی داشته باشیم که به وضوح از پس زمینه آن جدا شده باشد. این تصاویر می توانند زیبا باشند، اما گاهی اوقات پس زمینه و عناصر اطراف می توانند به اندازه سوژه اصلی مهم باشند، بنابراین باید واضح باشند. عکاسی خود را به f/2.8 محدود نکنید. بعد از اینکه محل سوژه اصلی خود را در کادر پیدا کردید، ببینید آیا می توانید عناصر جانبی را به تصویر اضافه کنید. اگر نه، با خیال راحت آنها را بوکه کنید.

4- اولویت دیافراگم همیشه بهترین حالت است

به طور معمول، حدود 75 درصد از عکاسان دوربین خود را در حالت اولویت دیافراگم قرار می دهند. این درصد شامل افرادی نمی شود که تنظیمات دوربین خود را روی حالت خودکار تنظیم کرده اند. نیاز به اولویت دیافراگم یک تصور غلط رایج در عکاسی است.

اولویت دیافراگم زمان و مکان خاص خود را دارد، اما موقعیت‌های زیادی وجود دارد که شاتر یا دستی ایده‌آل هستند. هنگامی که سوژه ها در حال حرکت هستند، مانند سوژه های ورزشی، کودکان در حال دویدن، یا زمانی که می خواهید عکس شما دارای حرکت تاری یا حرکت در آب باشد، یا در هنگام عکاسی خیابانی، اولویت شاتر بهتر است. حتی گاهی اوقات در عکاسی اکشن می توان از اولویت شاتر با شاتر نیم ثانیه استفاده کرد و با فلاش ترکیب کرد تا سوژه شما واضح باشد و در عین حال حرکت آن واضح باشد.

حالت دستی برای عکسبرداری در استودیو، روی سه پایه یا در هر موقعیتی که نور نسبتاً ثابت است ایده آل است. تثبیت نور به شما امکان می دهد میزان دقیق نوردهی را تنظیم کنید و هیچ چیز را به شانس یا نورسنجی دوربین خود واگذار نکنید.

علاوه بر این، مهارت توجه به سرعت شاتر در عکاسانی که همیشه با اولویت دیافراگم عکاسی می کنند، توسعه نیافته است. بنابراین، اگرچه نوردهی آنها همیشه خوب به نظر می رسد، بسیاری از عکس ها با سرعت شاتر بسیار پایین گرفته می شوند و بنابراین کمی تار هستند. این تیرگی در هنگام عکاسی مشخص نیست و زمانی که تصویر وارد کامپیوتر می شود، کدورت آن مشخص است.

5- عکس من بد است چون کسی آن را در اینستاگرام لایک نکرده است

یکی دیگر از تصورات اشتباه در عکاسی این است که عکس خود را بر اساس تعداد لایک های اینستاگرام قضاوت کنید. به نظر می رسد اینستاگرام در قالب یکسان سازی عکاسی تاثیر منفی دارد. وقتی عکس‌هایمان را به اشتراک می‌گذاریم و لایک می‌گیریم، به تدریج عکس‌هایمان را بر اساس واکنش مردم به آنها قضاوت می‌کنیم. این یک تله است. اگر برای جلب رضایت توده های جامعه عکاسی کنیم، همه عکاسان عکس های مشابهی خواهند گرفت. این به این دلیل است که روندهایی مانند تصاویر بیش از حد طراحی شده یا رنگ های اشباع شده و جلب توجه در نقاشی ها رایج شده اند.

یک عکاس خوب بودن به این معنی است که باید کمی متفاوت باشید. شما به قضاوت مردم در مورد کارتان توجه می کنید که چه چیزی را دوست دارند و چه چیزی را دوست ندارند، اما همیشه مردد هستید. همیشه قبل از نشان دادن عکس خود به دیگران، به خاطر داشته باشید که چقدر آن را دوست دارید و این احساس را حفظ کنید. آرزوی نهایی شما گرفتن عکس های منحصر به فرد و جالب است، اجازه ندهید اینستاگرام انگیزه را از شما بگیرد.

6- تصاویر همیشه حقیقت را می گویند

عکاسی صادقانه (بدون ژست گرفتن سوژه یا تنظیم صحنه) بسیار سرگرم کننده است زیرا همیشه یک لحظه واقعی را ثبت می کند. با این حال، هر چقدر هم که تصاویر واقعی باشند، به راحتی می توانند شما را گمراه کنند. این ایده قوی در عکاسی وجود دارد که تصاویر همیشه همان حقیقت داستان هستند. هرچه تصاویر بهتر واقعیت را تحریف کنند، افراد بیشتری واقعی بودن آن را باور خواهند کرد.

ترجیحات هر عکاس می تواند در عکس های خود نشان داده شود. می توانید از افراد در موقعیت هایی عکس بگیرید که کاملاً خلاف شخصیت طبیعی آنهاست و هیچ کس متوجه آن نمی شود. علاوه بر این، عکاسان همیشه در حال بازی هستند که چه چیزی را شامل شود و چه چیزی را شامل نشود. شما نمی دانید اطراف دوربین چه اتفاقی می افتد و معمولاً با آنچه تصور می کنید بسیار متفاوت است.

تصاویر می توانند دروغ بگویند، می توانند حقیقت را پنهان کنند، یا ممکن است گمراه کننده باشند. به همین دلیل بسیار مهم است. درک این موضوع به شما کمک می کند تا ماهیت چیزی را که عکاسی می کنید درک کنید، اما همچنین به شما این امکان را می دهد که با این ایده بازی کنید تا عکس های جالب تری بگیرید.

7- برای اینکه تصویر خوب باشد باید از نظر فنی عالی باشد

یکی از باورهای غلط در عکاسی، لزوم کیفیت هنری تصویر است. یکی از جنبه های قابل توجه بسیاری از عکس های قدیمی، فقدان کیفیت هنری در مقایسه با استانداردهای امروزی است. این مشکل معمولاً به دلیل استفاده از فناوری ضعیف دوربین قدیمی است. امروز ما گزینه ها و امکانات بسیار زیادی داریم.

با این حال، یک نکته در بسیاری از این عکس ها جلب توجه می کند­چیزی که کند است این است که با وجود نقص فنی، زیبا، جالب و خیره کننده است. به عنوان مثال می توان به آثار کارتیه برسون، دوزنو و استیگلیتز اشاره کرد (برای مشاهده تصاویر عکاسان مشهور تاریخ روی این لینک کلیک کنید).

نور، وضوح، ترکیب بندی و کیفیت تصویر بسیار مهم هستند، اما لازم نیست این پارامترها در بهترین حالت خود برای گرفتن یک عکس عالی باشند. برخی از عکس ها دارای ایرادات اساسی هستند، اما با این وجود خیره کننده هستند. یاد بگیرید چگونه یک عکس جالب بگیرید و هیچ عکسی را که به اندازه کافی واضح نیست حذف نکنید. گاهی اوقات، یک عکس با نوردهی بیش از حد یا کم نور عالی می شود. گاهی اوقات، ترکیب بندی نادرست تمام نیاز یک عکس است. نگاه کردن به یک تصویر با بزرگنمایی 100٪ یا بیشتر (نگاه کردن پیکسل) برای آموزش چشمان شما مهم است، اما ممکن است گاهی اوقات این کار را بیش از حد انجام دهید.

دسته بندی ها:

  • آموزش عکاسی
  • عکاسی دیجیتال

برچسب ها:

تاپ تن

نوشته های مشابه

‫19 دیدگاه ها

  1. لطفا آدرستون رو برای بنده ارسال کنینم چجوری باهاتون ارتباط بر قرار کنم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا