بهترین ها

جشنواره فیلم کوتاه نهال

جشنواره فیلم کوتاه نهال این جشنواره دانشجویی است که هر ساله توسط دانشجویان گروه سینمای دانشگاه هنر برگزار می شود. این جشنواره زیر نظر معاونت آموزشی دانشگاه فرهنگی و اجتماعی برگزار می‌شود و فیلم‌های کوتاه ارسالی دانشجویان در تمامی رشته‌های دانشگاهی کشور را می‌پذیرد. اولین دوره جشنواره فیلم کوتاه نهال در سال 1391 برگزار شد و هدف آن نمایش آثار متفاوت و کمتر دیده شده برای دانش آموزانی بود که با آثار بزرگان و پیشکسوتان سینمای ایران اختلاف سلیقه و علاقه دارند.

به بهانه انتشار فراخوان نوزدهمین دوره جشنواره فیلم کوتاه نهال قصد داریم اطلاعاتی از تاریخچه این جشنواره و شرایط شرکت در این متن را در اختیار شما عزیزان قرار دهیم. برای شرکت و اطلاع از شرایط جشنواره فیلم کوتاه نهال با ما همراه باشید.

تاریخچه جشنواره فیلم کوتاه نهال

در سال 1382 هجری شمسی جشنواره ای تحت عنوان جشنواره جامع دانشگاه هنر برگزار شد و اولین و تنها دوره این جشنواره بود. پس از برگزاری این جشنواره، دانشجویان ورودی دانشگاه هنر در سال 1382 به دلیل عدم پذیرش فیلم های ارسالی خود به جشنواره به معاونت دانشجویی و فرهنگی دانشگاه در این دانشگاه اعتراض کردند. باعث شد پیشنهاد برگزاری جشنواره ای جدید برای حضور همه دانش آموزان مطرح شود. همین امر باعث شد اولین جشنواره فیلم کوتاه نهال در سال 1391 برای دانشجویان سال اول دانشگاه هنر برگزار شود. نام «نهال» نیز توسط یکی از دانشجویان سال اول دانشگاه انتخاب شد. پس از آن همواره در برگزاری هر دوره از جشنواره نهال دو قانون مهم رعایت می شد که شامل موارد زیر بود:

  • این جشنواره توسط دانش آموزان سال دوم برگزار شد
  • کلیه عوامل و شرکت کنندگان جشنواره به استثنای داوران دانشجو هستند

اولین دوره جشنواره فیلم کوتاه نهال با حضور 11 فیلم برگزار شد اما در دوره های بعدی این جشنواره با حضور تعداد بیشتری از دانش آموزان از سراسر کشور برگزار شد. از سال 1391 مراسم یادبودی در مراسم افتتاحیه این جشنواره برگزار می شود و هر ساله یاد و خاطره پیشکسوت سینمای حرفه ای ایران گرامی داشته می شود. تاکنون مراسم یادبود پیشکسوتانی چون رضا نبوی، علی حاتمی، کامران شیردل، علی لقمانی، سهراب شهید تهعلی، بهرام دهقانی و محمدحسین فرج برگزار شده است.

دعوت به حضور در نوزدهمین جشنواره فیلم کوتاه نهال

بر اساس گزارش های دریافتی، فراخوان نوزدهمین جشنواره فیلم کوتاه نهال برای دانش آموزان بخش ملی و بین المللی این جشنواره منتشر شده است. دبیرخانه جشنواره فیلم کوتاه نهال آماده پذیرش آثار دانشجویی در بخش‌هایی از جمله فیلم‌های کوتاه روایی، مستند، تجربی، انیمیشن، فیلم‌نامه ساخته نشده، تصاویر فیلم و پوستر است. مهلت ارسال آثار تا 24 خرداد 1402 است و از طریق سایت nahalfestival.ir می توان آثار را دریافت کرد.

جشنواره فیلم کوتاه نهال

شرایط عمومی شرکت در بخش ملی جشنواره نهال

همانطور که گفته شد یکی از دو قانون اصلی جشنواره بین المللی فیلم کوتاه نهال برای دانشجویان، دانشجو بودن شرکت کنندگان است. بر این اساس تنها آثاری که کارگردان آنها دانشجو باشد در این جشنواره پذیرفته می شود. فیلم‌ها باید از سال ۲۰۱۹ به بعد باشند تا بتوانند در نوزدهمین جشنواره فیلم کوتاه نهال شرکت کنند. فارغ التحصیلانی که در زمان تولید فیلم دانشجو بوده اند نیز می توانند با ارائه گواهی کار یا گواهی فارغ التحصیلی و اثبات دانشجو بودن در زمان تولید فیلم در نوزدهمین دوره این جشنواره شرکت کنند.

از دیگر شرایط شرکت در بخش ملی جشنواره فیلم کوتاه نهال می‌توان به عدم امکان ثبت نام فیلم‌هایی که در دوره‌های قبلی جشنواره ثبت نام کرده‌اند و حذف فیلم‌های فاقد استانداردهای هنری و نمایشی از بخش مسابقه اشاره کرد. در واقع فیلم‌های ارسالی بررسی شده و پس از پذیرش و ورود به بخش مسابقه، گواهی شرکت در نوزدهمین جشنواره فیلم کوتاه نهال اعطا می‌شود.

پس از ورود فیلم ها به جشنواره، نمی توان آنها را از برنامه حذف کرد. شرکت کنندگان توجه داشته باشند که دبیرخانه جشنواره مسئولیتی در قبال خسارات ناشی از ارسال نامناسب آثار ندارد و همچنین این اختیار را دارد که قسمت هایی از آثار ارسالی را به مدت حداکثر یک دقیقه برای ساخت تیزر انتخاب کند. تهیه کننده اثر یا نماینده او نیز به جشنواره حق استفاده رایگان از فیلم های برگزیده در فضای آموزشی دانشگاه هنر تهران و نمایش این آثار را می دهد. همچنین لازم به ذکر است فرم ثبت نام و درخواست باید توسط تهیه کننده اثر تکمیل و به سایت جشنواره ارسال شود.

شرایط فنی آثار ارسالی

آثاری که به جشنواره فیلم کوتاه نهال ارسال می‌شوند باید شرایط هنری خاصی را داشته باشند تا بتوانند وارد بخش رقابتی جشنواره شوند. شرایط فنی آثار ارسالی شامل موارد زیر می باشد.

  • فرمت: 264 (mpeg 4 avc)
  • ابعاد تصویر: 1280 در 720 پیکسل
  • کیفیت تصویر: HD
  • نرخ فریم: 250 یا 24 فریم
  • رتبه بندی رشته: پیشرو
  • سمت پیکسل: پیکسل مربع
  • فرمت صدا: aac یا mp3 استریو
  • حداکثر سرعت نمونه صوتی: 48 کیلوهرتز
  • حداکثر نرخ بیت: 320 کیلوبایت بر ثانیه

البته لازم به ذکر است که نسخه اصلی فیلم ها پس از رسیدن آثار به بخش رقابتی جشنواره از دست سازندگان دریافت خواهد شد.

شرایط عمومی شرکت در بخش سناریو در جشنواره نهال

همانطور که گفته شد جشنواره بین المللی فیلم کوتاه دانشجویی نهال فقط فیلم های برش نخورده و فیلمنامه ساخته نشده و عکس و پوستر فیلم را برای مسابقه می پذیرد. آثار در بخش فیلمنامه ساخته نشده باید از طریق سایت nahalfestival.ir ارسال شوند. حضور در بخش فیلمنامه ساخته نشده این جشنواره نیز مستلزم رعایت شرایط خاصی است.

از جمله این شرایط می توان به عدم تولید فیلم بر اساس سناریوی ارسالی، شاگردی نویسنده یا نویسندگان اثر و ثبت سناریوی ارسالی در بانک سناریو در قسمت سینما اشاره کرد. از نظر نوع نوشتار، متون ارسالی باید با فونت ب نازنین 14 با فاصله تقریبی 1.5 سانتی متر و فایل ارسالی با فرمت PDF باشد. پی دی اف ارسالی باید نام فیلمنامه، نام نویسنده و کد رهگیری سینما را نیز در صفحه اول درج کند.

مهم است که از این واقعیت آگاه باشید که عدم رعایت هر یک از موارد فوق ممکن است منجر به حذف سناریو از بخش بررسی شود. همچنین لازم به ذکر است پس از ثبت نام، تکمیل فرم جشنواره و ارسال آثار، امکان تغییر آنها وجود ندارد.

جشنواره فیلم کوتاه نهال

شرایط عمومی شرکت در قسمت عکس و پوستر جشنواره نهال

دانشجویانی که قصد شرکت در نوزدهمین جشنواره فیلم کوتاه دانشجویی نهال را در گروه عکس و پوستر فیلم دارند، باید آثار خود را از طریق درگاه اینترنتی nahalfestival.ir به دبیرخانه جشنواره ارسال کنند. دپارتمان پوستر عکس و فیلم شامل دو بخش رقابتی و غیر رقابتی است که بخش رقابتی برای دانشجویانی در نظر گرفته شده است که فقط در زمینه طراحی پوستر یا فیلمبرداری فعالیت دارند. اما بخش غیر رقابتی مربوط به پوسترهای فیلم و آثار شرکت کننده در بخش ملی جشنواره است. بدیهی است شرکت در بخش عکس و پوستر جشنواره فیلم کوتاه نهال ویژه دانشجویان نیز مستلزم رعایت قوانینی است. از جمله این قوانین می توان به موارد زیر اشاره کرد.

قوانین بخش عکس در جشنواره فیلم کوتاه نهال

  1. هر شرکت کننده می تواند حداکثر دو مجموعه تصویر را به عنوان ارسال نهایی به جشنواره ارسال کند.
  2. دسته عکس ارسالی باید حداکثر دارای 7 فریم و حداقل 3 فریم باشد.
  3. عکس‌های موجود در مجموعه عکس می‌تواند شامل ضبط لحظات مهم فیلم، گریم، عکس‌های پشت صحنه، مکالمات بین گروه فیلم‌برداری و بازیگران در حال تمرین باشد.

توجه به این نکته حائز اهمیت است که تنها عکس منتخب در بخش رقابتی جشنواره واجد شرایط دریافت بهترین عکس از تندیس چشم داوران است و افرادی که در بخش غیر رقابتی شرکت کرده اند، بهترین عکس را دریافت خواهند کرد. از تندیس چشم داوران. جایزه نمیگیری

شرایط فنی تصاویر ارسالی

  • عکس های ارسالی در بخش عکس نوزدهمین جشنواره فیلم کوتاه نهال در قالب JPEG و TIFF قابل ارسال است.
  • تصاویر ارسالی با فرمت JPEG باید دارای کیفیت بالا و ابعاد پیکسل حداقل 4000 در 6000 پیکسل برای نمایش در وب سایت باشند.
  • همچنین تصاویر باید با فرمت TIFF 15×20 سانتی متر و دارای حداقل وضوح چاپ 300 نقطه در اینچ باشند.

قوانین بخش پوستر جشنواره فیلم کوتاه نهال

افرادی که در زمینه طراحی پوستر فعالیت می کنند نیز باید بدانند که برای ارسال پوستر برای شرکت در جشنواره باید مواردی را رعایت کرد. شامل:

  1. هر شرکت کننده می تواند تنها 3 پوستر را به عنوان آثار نهایی ارسال کند.
  2. هر پوستر ارسالی باید مربوط به یک فیلم باشد.
  3. به غیر از فیلم های شرکت کننده در جشنواره نوزدهم، فایل فیلم و لینک آن که پوستر بر اساس آن ساخته شده است باید به همراه اثر نهایی ارسال شود.

بخش پوستر جشنواره نیز شامل دو بخش رقابتی و غیر رقابتی است که تندیس بهترین پوستر از نگاه داوران به بهترین پوستر شرکت کننده در بخش رقابتی اهدا می شود.

شرایط فنی پوسترهای ارائه شده

پوسترهای ارسالی برای شرکت در نوزدهمین جشنواره بین المللی فیلم کوتاه دانشجویی نهال نیز باید دارای فرمت خاصی مانند تصویر باشند. پوسترها می توانند در فرمت JPEG با کیفیت بالا باشند، در حالت رنگی RGB برای نمایش وب سایت تنظیم شوند، یا در قالب TIFF با حداقل اندازه حالت رنگی A3 و CMYK برای چاپ ارسال شوند.

لازم به ذکر است در صورت آسیب دیدن فایل های ارسالی، تراست هیچ گونه مسئولیتی در قبال آنها ندارد و تراست نیز می تواند از پوسترها و تصاویر ارسالی به نام هنرمند جهت تبلیغات و اطلاع رسانی در سایت ها استفاده نماید.

جوایز جشنواره نهال

اکنون که با تاریخچه، شرایط و قوانین جشنواره فیلم کوتاه نهال آشنا شدیم، وقت آن است که نگاهی به جوایز این جشنواره بیندازیم. این جوایز عبارتند از:

  • بهترین فیلم فانتزی
  • بهترین فیلم مستند
  • بهترین انیمیشن
  • بهترین فیلم تجربی
  • بهترین فیلم سال اول
  • بهترین فیلم از نگاه تماشاگران
  • بهترین سناریو ساخته نشده است
  • بهترین جهت
  • بهترین فیلمبرداری
  • بهترین سناریو
  • بهترین ویرایش
  • بهترین بازیگر زن
  • بهترین بازیگر مرد
  • بهترین آرایش
  • بهترین موسیقی
  • بهترین طراحی صحنه
  • بهترین صدا
  • بهترین طراحی لباس
  • جایزه ویژه هیئت داوران
  • جایزه اسکار نهال
  • بهترین پوستر
  • بهترین عکس

آیا برای شرکت در جشنواره فیلم کوتاه نهال آماده هستید؟

جشنواره فیلم کوتاه نهال یک جشنواره دانشجویی است که هر ساله توسط دانشجویان دانشگاه هنر برگزار می شود. در این جشنواره تمامی دانشجویان کشور می توانند آثاری از قبیل فیلم کوتاه، فیلمنامه ناتمام، عکس و پوستر مربوط به فیلم را برای شرکت در مسابقه به نشانی nahalfestival.ir ارسال کنند. در سال 1402 هجری شمسی نوزدهمین دوره جشنواره فیلم کوتاه نهال برگزار می شود و شرکت دیدینجار به عنوان گروهی فعال و تخصصی در زمینه عکاسی، دوربین فیلمبرداری و تجهیزات جانبی نیز حامی رسمی آن خواهد بود.

آیا تا به حال در این جشنواره شرکت کرده اید؟ تجربیات دانش آموزان تا چه حد خلاق و نوآورانه است؟ برنده شدن در این جشنواره را افتخار می دانید؟ حتما تجربیات خود را از شرکت در جشنواره های ایرانی و دانشجویی برای ما بنویسید و اگر سوالی در این زمینه دارید از ما بپرسید. ضمناً اگر دوستان شما نیز علاقه مند به شرکت در مسابقات فیلمسازی و عکاسی هستند، این مطلب را برایشان ارسال کنید.

خواندن این مقاله را به شما پیشنهاد می کنیم

تاپ تن

نوشته های مشابه

‫19 دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا