بهترین فیلم و سریال

آیا ال کارنیتین باعث افزایش تستوسترون می شود؟

ال کارنیتین ترکیبی از اسیدهای آمینه در بدن است و عملکردهای مختلفی دارد. به صورت مکمل ال کارنیتین را می توان در ورزش استفاده کرد و مهمترین مزیت آن چربی سوزی است. تستوسترون یک هورمون مردانه است که کاهش آن در بدن با کاهش میل جنسی، کاهش توده استخوانی و کاهش رشد عضلات همراه است. آیا افزایش تستوسترون با ال کارنیتین امکان پذیر است؟ در این مقاله به این سوال پاسخ خواهیم داد.

ال کارنیتین چیست؟

از ترکیب 2 اسید آمینه لیزین و متیونین ال کارنیتین در بدن تولید می شود. این ترکیب را می توانید در مواد غذایی به خصوص فرآورده های گوشتی نیز پیدا کنید. ال کارنیتین نقش مهمی در تولید انرژی ایفا می کند و اسیدهای چرب با زنجیره بلند را به داخل میتوکندری منتقل می کند و آنها را برای تولید انرژی می سوزاند. بدن انسان ال کارنیتین را در کبد و کلیه ها تولید می کند. کارنیتین انواع مختلفی دارد که محبوب ترین آنها استیل ال کارنیتین است. همچنین می توانید از مزایای ال کارنیتین به عنوان مکمل بدنسازی بهره ببرید.

تستوسترون را با ال کارنیتین افزایش دهید

تحقیقات نشان می دهد که ال کارنیتین باعث افزایش تولید تستوسترون در بدن و بهبود عملکرد بیضه در مردان می شود. ال-کارنیتین علاوه بر نقش مهمی در تولید انرژی، به بهبود جریان خون نیز کمک می کند و به ویژه برای سلامت کلی مردان مفید است. اما ال کارنیتین چگونه باعث افزایش تستوسترون در بدن می شود؟

ال-کارنیتین چگونه تولید تستوسترون را افزایش می دهد؟

پروپیونیل ال کارنیتین یک مشتق اسید آمینه است که به طور طبیعی در بدن تولید می شود. آمینو اسیدها بلوک های سازنده پروتئین در بدن هستند. همانطور که گفته شد انواع مختلفی از ال کارنیتین وجود دارد که در میان آنها پروپیونیل ال کارنیتین به ویژه در افزایش هورمون های مردانه موثر است زیرا تولید اکسید نیتریک را در بدن افزایش می دهد. افزایش تولید اکسید نیتریک در بدن به طور مستقیم منجر به افزایش تستوسترون یا خود هورمون مردانه می شود. وجود مقادیر کافی اکسید نیتریک در بدن منجر به سنتز بهتر تستوسترون در بیضه های مرد می شود.

ال-کارنیتین چگونه تستوسترون را افزایش می دهد؟

مکمل ال کارنیتین برای افزایش تستوسترون

با خوردن غذاهایی مانند گوشت و ماهی، مقدار کافی ال کارنیتین را از رژیم غذایی خود دریافت می کنیم. اما اگر بخواهیم از فواید درمانی ال کارنیتین بهره مند شویم و مثلاً برای افزایش تستوسترون از آن استفاده کنیم، باید از قرص ال کارنیتین استفاده کنیم. محققان دریافتند که پس از 6 ماه مصرف ال کارنیتین، همزمان با افزایش سطح تستوسترون در بدن، عملکرد جنسی در مردان بهبود می یابد، میل جنسی افزایش می یابد، اختلال نعوظ بهبود می یابد و فرد کمتر احساس خستگی و افسردگی می کند. .

سطح زیر 300 نانوگرم در دسی لیتر به عنوان تستوسترون پایین شناخته می شود. تحقیقات نشان می دهد که یک سوم مردان بین 46 تا 89 سال مشکل کمبود تستوسترون را در بدن تجربه می کنند. سطح نرمال تستوسترون برای مردان بالغ بین 300 تا 950 نانوگرم در دسی لیتر است. تستوسترون پایین در مردان معمولا در اواخر دهه 30 زندگی شروع می شود. علاوه بر افراد مسن، مکمل ال کارنیتین برای گیاهخواران و وگان ها نیز توصیه می شود.

چه مقدار ال کارنیتین برای افزایش تستوسترون؟

دوز استاندارد توصیه شده ال-کارنیتین بین 500 تا 2000 میلی گرم در روز است. مطالعات نشان داده اند که مصرف روزانه 2000 میلی گرم مکمل ال کارنیتین می تواند سطح تستوسترون را در بدن افزایش دهد و گیرنده های آندروژن را در مردان در عرض 3 هفته افزایش دهد. ال-کارنیتین ممکن است گاهی اوقات با دوز 4 گرم در روز یا بیشتر توصیه شود. اما برای افزایش تستوسترون با ال کارنیتین، دوز روزانه فرد باید توسط پزشک تعیین شود. بنابراین برای افزایش تستوسترون خودسرانه از قرص ال کارنیتین استفاده نکنید.

تأثیر ال-کارنیتین بر باروری مردان

ال کارنیتین می تواند با افزایش سطح تستوسترون در بدن بر باروری مردان تأثیر بگذارد. از طرفی کمبود ال کارنیتین در بدن با کاهش تحرک اسپرم همراه است. برای اینکه اسپرم انرژی کافی برای بارور کردن تخمک را داشته باشد، باید قدرت کافی برای حرکت برای رسیدن به تخمک را داشته باشد. مصرف مکمل های ال کارنیتین می تواند تاثیر مثبتی بر افزایش تحرک اسپرم و در نتیجه افزایش باروری مردان داشته باشد.

مطالعات نشان می دهد که پارامترهای مختلف اسپرم در مردان چاق در بسیاری از موارد غیر طبیعی است. چاقی می تواند تأثیر منفی بر باروری مردان داشته باشد. یکی دیگر از مزایای استفاده از مکمل ال کارنیتین تاثیر آن بر چربی سوزی و کاهش وزن است. مردان دارای اضافه وزن می توانند با مصرف مکمل های ال کارنیتین همراه با ورزش و افزایش شانس باردار شدن همسرشان به کاهش وزن خود کمک کنند. آیا می دانید رژیم لاغری سریع با حداکثر کاهش وزن چیست؟

علائم کاهش تستوسترون در بدن چیست؟

شاید بپرسید از کجا بفهمیم کمبود تستوسترون داریم؟ اگر این علائم را دارید، بهتر است برای بررسی بیشتر به پزشک مراجعه کنید:

  • کاهش میل جنسی
  • ضعف
  • کاهش توده عضلانی
  • افزایش تحریک پذیری
  • اختلال در نعوظ
  • افسردگی

علائم تستوسترون پایین می تواند شامل مواردی غیر از موارد ذکر شده در بالا باشد. مانند کاهش موهای زائد بدن و چاقی.

فواید ال کارنیتین برای بدن

سایر فواید کارنیتین برای بدن

گفتیم که افزایش تستوسترون با ال کارنیتین امکان پذیر است. اما آیا ال کارنیتین فواید دیگری نیز دارد؟ آره؛ به موارد زیر توجه کنید:

  • با ورزش منظم به چربی سوزی و کاهش وزن کمک می کند
  • بهبود حافظه و پیشگیری از بیماری آلزایمر در سالمندان
  • افزایش اکسیژن رسانی به عضلات و تسریع بهبودی
  • کاهش التهاب در بدن
  • کاهش فشار خون و پیشگیری از بیماری های قلبی
  • کاهش علائم ضعف و خستگی در بیماران سرطانی (که تحت شیمی درمانی هستند)

تاثیر ال کارنیتین بر کاهش وزن

مطالعات در مورد اثر ال-کارنیتین بر کاهش وزن نتایج متفاوتی را نشان می دهد. از آنجایی که ال کارنیتین به سوزاندن اسیدهای چرب در بدن برای تولید انرژی کمک می کند، اعتقاد بر این است که می تواند برای چربی سوزی و کاهش وزن موثر باشد. برخی تحقیقات این نتیجه را تایید نمی کنند، اما برخی مطالعات دیگر این ویژگی را تایید می کنند. همچنین بسیاری از مصرف کنندگان اثر ال کارنیتین را بر کاهش وزن دیده و آزمایش کرده اند.

به منظور کاهش وزن، معمولاً مصرف روزانه بین ۲ تا ۴ گرم ال کارنیتین توصیه می شود. تحقیقات بیشتری در مورد اینکه ال کارنیتین چگونه بر کاهش وزن تأثیر می گذارد هنوز مورد نیاز است.

راه های دیگر برای افزایش طبیعی تستوسترون

علاوه بر افزایش تستوسترون با ال کارنیتین، راه های دیگری نیز وجود دارد که در اینجا ذکر می کنیم:

  • رژیم غذایی سالم داشته باشید و از منابع پروتئین، کربوهیدرات و چربی های سالم در وعده های غذایی روزانه خود استفاده کنید.
  • هر روز ورزش کنید. ورزش های مقاومتی مانند وزنه برداری می تواند بسیار مفید باشد.
  • هر شب به اندازه کافی بخوابید و استراحت کنید.
  • وزن خود را متعادل نگه دارید تا تستوسترون طبیعی بیشتری در بدن شما ترشح شود.
  • از استرس دوری کنید تا افزایش سطح کورتیزول در بدن تاثیر منفی بر میزان تستوسترون نداشته باشد.
  • مصرف برخی مکمل ها می تواند تستوسترون را افزایش دهد. به عنوان مثال: قرص های ویتامین D، روی و مکمل های کراتین.

برخی داروها، مصرف الکل و مواد مخدر می توانند سطح تستوسترون طبیعی را در بدن کاهش دهند. در این صورت باروری مختل می شود و مشکلات سلامتی زیادی پدیدار می شود.

بهترین زمان برای مصرف ال کارنیتین برای افزایش تستوسترون

به منظور افزایش تستوسترون با ال کارنیتین، بهتر است ال کارنیتین را درست قبل از غذا مصرف کنید. همچنین می توانید از ال کارنیتین مایع در صبح بعد از بیدار شدن استفاده کنید. اما اگر هدف شما از مصرف مکمل ال کارنیتین سوزاندن چربی و کاهش وزن است، بهتر است قبل از شروع تمرینات ورزشی آن را به درستی مصرف کنید. در مورد بهترین زمان مصرف ال کارنیتین برای افزایش تستوسترون، بهتر است نظر پزشک خود را بپرسید.

عوارض جانبی مصرف بیش از حد ال کارنیتین

برای افزایش تستوسترون با ال کارنیتین یا هر هدف دیگر، نباید خودسرانه مقدار این مکمل را افزایش دهید. زیرا در این صورت ممکن است عوارض زیر برای شما پیش بیاید:

  • حالت تهوع، استفراغ، اسهال و درد معده

توجه داشته باشید به طور کلی ال کارنیتین یک مکمل بی خطر و مطمئن است که در مقادیر ایده آل هیچ گونه عارضه ای ایجاد نمی کند. اما افراد مبتلا به کم کاری تیروئید، بیماران مبتلا به اختلال دوقطبی و افرادی که سابقه تشنج دارند نباید بدون مشورت پزشک از این مکمل استفاده کنند. همچنین فردی که به ال کارنیتین حساس است و واکنش آلرژیک دارد باید از مصرف آن خودداری کند.

ال کارنیتین اصل را از کجا بخریم؟

اگر به دنبال خرید مکمل ال کارنیتین معتبر با کیفیت خوب هستید، پیشنهاد می کنیم آن را از داروخانه آنلاین ما برای پوزیتیو گرین خریداری کنید. می توانید به صورت حضوری و آنلاین از این داروخانه خرید کنید. داروخانه آنلاین پوزیتیو سبز با مدیریت جناب آقای مهندس سید مرتضی مهر طباطبایی از سال 1394 در تهران فعالیت دارد و محصولات خود را به تمام نقاط ایران ارسال می کند.

اخرین حرف

افزایش تستوسترون با ال کارنیتین به این دلیل است که مکمل ال کارنیتین باعث افزایش اکسید نیتریک در بدن می شود. اگر کمبود تستوسترون در بدن مرد درمان نشود، می تواند با مشکلات متعددی از جمله ناباروری، کاهش میل جنسی و توده عضلانی همراه باشد. برای افزایش سطح هورمون مردانه بدون مشورت با پزشک از مکمل های ال کارنیتین استفاده نکنید، زیرا دوز دقیق باید توسط پزشک تعیین شود.

تاپ تن

نوشته های مشابه

‫19 دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا